måndag 31 maj 2010

Solidaritet, med både palestinier och israeler

Jag är miljöpartist eftersom jag i mitt hjärta delar partiets ideologi som vilar på en solidaritet som kan uttryckas trefaldigt:
– solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet
– solidaritet med kommande generationer
– solidaritet med världens alla människor

Det sistnämnda innebär att jag är Israel-vän. Jag är också Palestina-vän.
En dag som denna, när israelisk militär bordat Ship to Gaza med många dödsoffer som följd så är det viktigare än någonsin att inte dra alla israeler över en kam.
Samtidigt ska det inte råda någon tvekan om att Israels ledning har fattat katastrofalt dåliga beslut vilket lett till ett agerande som förefaller kunna liknas vid sjöröveri eller terrordåd på internationellt vatten.
Den miljöpartistiske riksdagsmannen Mehmet Kaplan som befunnit sig på en av båtarna har enligt uppgift fått ultimatum om omedelbar deportering eller rättegång.

Någon gång i framtiden ska palestinier och israeler leva sida vid sida under fredliga förhållanden och med respekt för deras respektive stat. Tyvärr så känns den dagen mycket avlägsen idag. Det är på flera sätt en stor sorg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar