fredag 7 maj 2010

Från Styrsö till Mana och Qashqai



För tillfället sitter jag på tåget på hemväg från ett möte på Göteborgs Universitet. Förutom bra möte med vännerna vid landets alla biomedicinsk analytikerutbildningar så fick jag också avnjuta en härlig utflykt till Pensionat SkäretStyrsö . Rekommenderas!



I Göteborg passade jag också på att diskutera hållbar utveckling vilket var mycket givande. På Sveriges framsida har man hunnit ganska långt. Göteborgs universitet blev nämligen Sveriges första miljöcertifierade universitet, redan 2006.

Vaggad av tåget hem mot Stockholm så har jag just lagt ifrån mig tidskriften MANA. Det är en lyx att kunna unna sig en intressant, ny tidskrift emellanåt. Uppenbarligen finns det en enorm flora av magasin att botanisera bland. Jag hade aldrig hört talas om Mana innan jag hittade den i tidningshyllan på Centralstationen igår.
Intill innehållsförteckningen står:
Tidskriften Mana bevakar och diskuterar samhälle, politik och kultur ur ett antirasistiskt perspektiv.

Nr 1 2010 har ett mycket intressant tema: Klimatets gisslan.
Några konkreta exempel ges på folkgrupper som riskerar att bli de första klimatflyktingarna. Det är en term som saknas formellt men som nog tyvärr behöver fastställas ganska snart. Annars kan välmående länder fortsätta neka tillträde eftersom dessa människor inte är flyktingar enligt internationell rätt av idag.

Förresten, du kanske vet att det finns en bilmodell som heter Qashqai. Som en ödets ironi är denna SUV uppkallad efter ett nomadfolk i södra Iran som tycks vara bland de första att drabbas svårt av klimateffekterna. Läs mer i - Mana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar