måndag 18 augusti 2014

Porschen som blev elektrisk?

När jag var i Visby under Almedalsveckan så träffade jag bl a Rikard Lövström, ledamot av Läkarförbundets Råd för läkemedel, IT och medicinteknik. Jag tycker själv det är viktigt och intressant med frågor rörande datoriserade journalsystem kopplat till betydelsen av patientinflytande och integritet, men också för ökad samverkan mellan olika vårdgivare. Därför hade jag ett mycket givande samtal med Rikard om detta.

Men plötsligt halkade vi in på miljöfrågor och ett helt annat tema; Rikard berättade nämligen stolt om sin son Filip som driver ett projekt att omvandla en icke så miljövänlig Porsche modell 924 till elbil!

Projektet beskrivs i bloggform: Leafstream - Porschen som blev elektrisk
När jag nu besöker bloggen så ser jag att det var ett tag sedan Filip senast publicerade inlägg, men förhoppningsvis kommer det snart nyheter efter sommar och lite semester?

En eldriven Porsche, där elmotorn hämtats från en krockad norsk Think, är naturligtvis beroende av bra batteriresurser. Filips strategi är att samla stora mängder kasserade laptop-batterier för att utnyttja kvarvarande fungerande battericeller.

Det behövs måååånga sådana batterier. Därför samlar Filip laptop-batterier som annars är tänkta att kastas. På Filips blogg, Leafstream, hittas adress för att lämna eller skicka batterier till detta roliga och intressanta projekt.

Har du någon gammal laptop med batterier som Filip kan ha nytta av?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar