tisdag 26 augusti 2014

Landstingsrådet, Arga doktorn och Lilla barnets fond

Häromdagen fick jag tips om en ny podcast med namnet Väntrummet. Det är två kloka personer, min partikollega i landstinget, Helene Öberg, landstingsråd för Miljöpartiet, och läkaren Björn Bragée, känd som Arga doktorn, som diskuterar hälso- och sjukvård kring olika intressanta teman.

I första avsnittet har de bjudit in Agnes Hellström, författare och debattör, för att diskutera förlossningsskador som kan vara svåra att prata om för den som är drabbad. Rekommenderad lyssning!

Tidigare idag deltog jag på första dagen av konferensen Digital Health Days, om hur eHälsa och IT ska kunna bidra till samhällsutveckling och bättre hälso- och sjukvård.
Jag har publicerat några ögonblick på Instagram här intill.
Ett av inslagen jag deltog på var en workshop där vi på kort tid fick ta del av en autentisk patientberättelse för att sedan försöka brainstorma och forma ett förslag till förbättring, gärna med inslag av eHälsa.

I min grupp var det Paulina som berättade om hur hon för några år sedan födde ett barn redan i vecka 25 av graviditeten, och alla svårigheter och all oro hon upplevde i samband med detta. Det var nog bästa delen av hela första konferensdagen. Vårt förslag som vi utvecklade på mindre än en timme döpte vi till eDoula, en kombination av kunnig medmänniska och intelligent IT-stöd liknande Patients Like Me och liknande.
Kanske en idé att utveckla vidare?
Men efter en snabb sökning på internet så ser jag att namnet eDoula redan används. Det gör inget, den sidan tycks innehålla bra information om doula-yrket som går ut på att stödja den gravida kvinnan vid förlossningen (liksom före och efter?).

För den som vill veta mer om prematur-födslar och annat, se t ex Lilla barnets fond, med Paulina som ambassadör.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar