onsdag 18 juni 2014

HSN och Mälarkryssning


På tisdagens eftermiddag var det dags för sista sammanträdet med landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd före sommaruppehållet. Helene Öberg och jag la för Miljöpartiets del en skrivelse med frågor rörande ett märkligt upphandlingsärende och dess eventuella koppling till framtida tillgång på insulinpumpar för länets diabetespatienter. Jag får nog anledning att återkomma till detta.

Mötet avlöpte i ganska rask takt vilket gav oss alla gott om tid att sedan ta oss till Strömkajen för gemensam sommarkryssning under ledning av SL:s vd Anders Lindström.

Vi fick nöjet att åka med M/S Västan, byggd redan år 1900 men för bara något år sedan ombyggd till elhybrid-drift (!) med dieselmotorer som genererar el till den elmotor som driver propellern. Till min förtjusning fick jag möjlighet att besöka maskinrummet.

Trevligt var också val av rutt. Istället för traditionsenlig tur i skärgården så slussade vi via Skanstull och kryssade i Mälaren, genom Årstaviken, förbi Drottningholm, in i Riddarfjärden (se bilden ovan) och tillbaka samma väg.

Båtturen gav möjlighet till avspända samtal med politiker "från alla läger", liksom med några tjänstemän.

Jag har lagt en del bilder med kommentarer i Instagram som också nås härintill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar