måndag 26 maj 2014

"En pågående medicinsk skandal"

Ja, så uttrycker sig en blocköverskridande samling riksdagspolitiker på DN Debatt idag. De syftar på på de uppskattningsvis 40 000 svenskar som lider av sjukdomen ME/CFS. Jag har ju skrivit om ME tidigare på min blogg (t ex här och här) eftersom jag blir mycket berörd av framförallt de svårast sjuka som knappast kan få någon hjälp av sjukvården, och istället blir fångar i sina egna hem - månad efter månad, år efter år. Med andra ord så ligger här dolt ett stort lidande och stora kostnader för människor och för samhället.

Därför blir jag glad att bl a Agneta Luttropp (MP), Sven Britton (S) och Finn Bengtsson (M) uppmärksammar denna i många avseenden dolda patientgrupp.

Enligt uppgift så uppmärksammas ME även i radions P1 imorgon bitti kl 8.15. Då medverkar en av Sveriges främsta experter på denna sjukdom, utifrån ett mikrobiologiskt perspektiv, professor Jonas Blomberg.

Jag hoppas kunna lyssna på detta på pendeltåget på väg till KI. Sedan förmodar jag att jag träffar Jonas Blomberg i slutet av veckan då jag som landstingspolitiker deltar på den internationella konferensen Invest in ME. Det ska bli väldigt intressant att då få höra senaste nytt om vad som händer inom forskning, diagnostik och behandling av sjukdomen ME/CFS!


14 kommentarer:

  1. Du är en PÄRLA som engagerar dig i vår situation! STORT tack för det! <3

    Och en direktlänk till radioprogrammet finns här, 13 minuter långt:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5873276

    Ha en fin konferensvistelse!

    // Ellen :)

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för ditt engagemang för vår sak!

    SvaraRadera
  3. Du är en fantastisk människa, tack för att du finns ♡

    SvaraRadera
  4. Innerligt tack för ditt engagemang för oss med ME. Du behövs och är uppskattad.

    SvaraRadera
  5. Ditt engagemang betyder så oerhört mycket för oss ME-sjuka. Tack bästa Michel för allt du gör för oss!

    SvaraRadera
  6. Vi är många ME- sjuka som inte orkar göra våra röster hörda och som möts av mycket okunskap inom vården.Tack för ditt engagemang!

    SvaraRadera
  7. Tack för att du engagerar dig. Ditt sätt att agera skänker hopp och glädje.

    SvaraRadera
  8. Stort tack och en eloge till dig och de övriga politikerna som skriver om och kämpar för ME-sjukas rätt att få vård och bli korrekt bemötta.

    SvaraRadera
  9. Tack för att du och övriga politiker engagerar er! Det är trist att de som har utbildningen inte hittar rätt i diagnosen, läkarna menar jag då! Men med politiskt stöd tror jag frågan lyfts fram mer! Tack

    SvaraRadera
  10. Tack för att du kämpar för att få Me-sjukas rättigheter på den politiska agendan!
    Vänligast
    Concetta Taliercio

    SvaraRadera
  11. Tack för att su kämpr för oss som inte alltid har orken! Det betyder oerjört mkt att bli tagen på allvar och trodd.vardagen är tuff och en kämpe som du gör den ljusare!

    SvaraRadera
  12. Tack för ditt jobb för att du engagerar dig! Önskar dig en trevlig resa till konferensen <3

    SvaraRadera
  13. Ett varmt tack för alla vänliga kommentarer! Jag ska försöka återkomma snarast möjligt bl a här på bloggen med någon rapportering från konferensen Invest in ME.

    SvaraRadera
  14. Jag har läst ofta på din blogg men har nog aldrig kommenterat, så jag vill också instämma i den sköna kören! Tack för ditt engagemang! Det gör skillnad. Jag har tänkt på konferensen hela dagen och hoppas att resan ger mycket, och att du har det gott i övrigt.
    /Cecilia

    SvaraRadera