söndag 26 januari 2014

Nytt landstingsråd för Miljöpartiet i Stockholmsregionen!

Igår samlades Miljöpartiets regionombud från nästan samtliga kommuner i Stockholms län, och från Grön Ungdom för att rösta fram nytt landstingsråd. Valberedningens förslag vann gehör och Helene Öberg, talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor, kommer nu kliva in som MP:s nya oppositionslandstingsråd. På den posten har Yvonne Blombäck, trafikpolitisk talesperson, suttit en tid som ersättare för Raymond Wigg som tyvärr tvingats frånsäga sig sina politiska uppdrag av hälsoskäl. Om detta har jag skrivit tidigare här:
Tänkvärda ord från ett f.d. landstingsråd.

Efter valet så lämnar tyvärr även Yvonne Blombäck landstingspolitiken, eftersom hon valt att satsa huvudsakligen på sin kandidatur till riksdagen. Med tanke på Yvonnes stora kompetens inom kollektivtrafikfrågor så är det en stor förlust för MP i landstinget.

I gårdagens interna val av landstingsråd så fanns det ett par motkandidater, huvudsakligen Susanne Nordling, idag gruppledare i Solna. Men som sagt Helene Öberg fick som väntat flest röster och kommer därför vid nästa landstingsfullmäktige tillträda formellt som landstingsråd. I och med detta så återgår Yvonne Blombäck till sitt tidigare uppdrag som gruppledare för MP i Landstingshuset.

Som jag tidigare nämnt så var det också val av vice gruppledare, och som jag förutspått så blev det inte särskilt spännande. Även här var det valberedningens förslag som vann övertygande, dvs Tomas Eriksson fick förlängt förtroende på detta uppdrag. Även i detta fallet fanns två motkandidater - Thomas Bengtsson, gruppledare i Lidingö, samt undertecknad. Efter utförliga pläderingar så blev åtminstone jag en aning överraskad då Thomas Bengtsson, strax före röstningen, drog tillbaka sin kandidatur och uttalade stöd för valberedningens förslag.

Jag råkade vara sist upp i talarstolen, och måste erkänna att, samtidigt som jag på begränsad tid försökte besvara de sista frågorna från regionombuden om kultur, kollektivtrafik och vinster i välfärden, så övervägde jag snabbt om även jag borde dra tillbaka min kandidatur.
Men jag landade i att om jag ger mig in i något så vill jag fullfölja det! Därmed gick vi till sluten röstning där jag var enda kvarstående motkandidat till Tomas Eriksson. Som jag redan avslöjat så vann Tomas övertygande, närmare bestämt med 43 röster mot 17. Men med tanke på att min motkandidatur anmälts bara några få dagar före mötet så ser jag resultatet som lyckat: Tomas Eriksson vann som väntat, och välförtjänt efter att ha gjort ett gott arbete i den landstingspolitiska ledningen, och jag fick samtidigt ett uttalat stöd, både från talarstolen och i antal röster.

När resultatet kungjorts av den duktige mötesordföranden Johan Lundqvist så bad jag att få säga några ord.
Från Landstingssalens talarstol gratulerade jag Tomas Eriksson och uttalade mitt fulla stöd i det fortsatta arbetet, och i det goda samarbete som vi redan har. Avslutningsvis avslöjade jag att i min egenskap av regionombud för MP Upplands Väsby så hade jag faktiskt själv, i enlighet med valberedningens förslag, lagt min och lokalavdelningens röst på Tomas. Det lockade fram en del skratt och glada miner i salen.

Nu återstår att vid nästa regionmöte om en knapp månad fastställa våra listor för landstingsvalet, dvs hur våra valsedlar ska se ut. Jag hoppas och tror, dels utifrån provvalsresultatet med delad tredjeplats i kommunavdelningarnas provval för länet (exklusive Stockholms stad) och näst flest förstahandskryss i det individuella valet, dels utifrån mina landstingspolitiska uppdrag och insatser, att jag ska hamna på en valbar plats för goda chanser att bli ordinarie ledamot i landstingsfullmäktige. Men man vet aldrig...

Efter regionmötet i Landstingssalen så blev det ett besök hos min mamma för en kopp kaffe, och senare blev det en hemmakväll med trevlig och rolig filmfrossa med son och dotter. Eller förresten, filmfrossa? Efter Hunger Games (hyfsat bra), så blev det istället en massa Youtube-klipp. Ylvis och den talstyrda hissen var faktiskt riktigt kul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar