fredag 24 januari 2014

Kandidera till MP:s politiska ledning i Landstingshuset!?

Ja, varför inte? Men jag kan tänka mig att några partikollegor blev lite överraskade när det gick ut information om att även jag ställer upp som motkandidat till mycket duktige Tomas Eriksson som idag är vår vice gruppledare i landstingspolitiken. På lördag är det återigen regionmöte då dels Miljöpartiets landstingsråd ska väljas (sannolikt Helene Öberg), dels vice gruppledare.

Varför har jag då valt att kandidera? Jo, strax före jul så anmälde jag intresse till uppdrag i Miljöpartiets landstingspolitiska ledning. Det kändes välmotiverat, dels utifrån det jag åstadkommit under mandatperioden (se mitt "landstingspolitiska CV"), dels utifrån peppande hejarop från flera partikollegor (Däremot var jag tydlig med att jag ansåg att vi skulle ha ett kvinnligt landstingsråd).

När sedan vårt interna provvalsresultat meddelades, och valberedningen förklarade att man tänkte föreslå Tomas Eriksson att fortsätta som vice gruppledare så valde jag i det läget att inte anmäla min kandidatur som kvarstående.

Men när jag nu fått mer information om provvalsresultatet och förstår de olika delarna bättre så bestämde jag mig för att återuppta min kandidatur. Motiveringen finner jag i att kommunavdelningarnas provval (länsdelen, dvs exkl Stockholms stad) satte mig på delad tredje plats, faktiskt på samma poäng som den kvinnliga kandidat som mycket välförtjänt föreslås toppa valsedlarna i länets valkretsar. Dessutom visade det individuella provvalet att jag hade fått näst flest förstahandsröster av alla. En kvinnlig partikollega hade fått 3 förstaplaceringar mer.

Det finns ytterligare en motkandidat till valet av vice gruppledare på lördag. Blir det spännande? Jag tror knappast det.

Hursomhelst, man brukar säga att politik är att vilja något. Jag vill något - och då gäller det ju att visa det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar