onsdag 8 januari 2014

400 000 år ägnade åt Angry Birds!?



Efter en liten paus på bloggen så önskar jag med detta inlägg alla läsare God fortsättning på det nya året, 2014! Vi har stora utmaningar framför oss, detta Supervalår som inleds med malplacerad vårkänsla  och knoppande växtlighet i stora delar av Sverige. Detta samtidigt som USA drabbas av extrem kyla och vinterstorm. Är detta effekter av klimatförändringar? Det kan ingen säga i detta läge, eftersom vi får facit först långt senare när vi kan se hela mönster av klimatets påverkan på vädret.

Men med tanke på att vi ändå står inför stora utmaningar rörande miljö och klimat, och vi borde satsa både tid och resurser på att ta itu med detta, så blir jag fundersam över mänsklighetens prioriteringar när jag läser en intressant reflektion av Sverker Lenas i Dagens Nyheter idag:
"Skolresultaten sänks av spektakelkulturen"

Sverker Lenas refererar till den amerikanske författaren Chris Hedges som drar paralleller mellan romarrikets förfall som pryddes av folkliga spektakel på stora arenor, och dagens "spektakelkultur" där städer som vittrar sönder av massarbetslöshet, förfallande infrastruktur och minskad välfärd bygger gigantiska fotbollsarenor för skattepengar. I artikeln så nämns också att mänskligheten har lagt ner sammanlagt 400 000 år på att spela Angry Birds. Det finns "experter" som menar att vi gärna ska spela ännu mer dataspel, att det kan vara bra för vår utveckling och hälsa.

Nja, jag är skeptisk. I inledningen på detta nya år då jag så småningom kommer fylla ett halvt sekel så kan jag inte låta bli att fundera över om vi borde ägna lite mer tid åt att gemensamt och på ett konstruktivt sätt försöka lösa viktiga, lokala och globala problem istället för att försöka fly från dem i något slags strutsmentalitet. Samtidigt får jag då ta eget ansvar och i högre grad försöka leva som jag lär. Ett budskap (kanske ett nyårslöfte?) , åtminstone till mig själv inför 2014!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar