torsdag 21 november 2013

Ny förlossningsklinik med födslovånda

Igår skrev jag om de märkliga turerna med den nyplanerade förlossningsklinken BB Sophia (Förlösande vårdval? Knappast i Stockholm!), och tidigare har jag skrivit om barnmorskeupproret och andra, mer långsiktiga (?) investeringsbeslut.

I dagens DN, Stockholmsdelen (dock ej på webben ännu?) så undrar VD:n för planerade BB Sophia "vad det är som gör att landstinget drar i handbromsen - egentligen". Och Eva Nordlund, barnmorska och medlem i strategigruppen för Stockholms barnmorskor tycker att det hela känns som ett politiskt spel.

Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd Helene Hellmark Knutsson är lite mer rakt på sak:
- Det är uppenbart att Filippa Reinfeldt underskattat varningssignalerna om en väntande bemanningskris inom förlossningsvården. BB Sophia har varit hennes svar på förlossningskrisen under flera år. De varningar som framförts från sjukhusledningarna och barnmorskorna kring bemanningsfrågan har hon viftat bort.

I sammanhanget kan nämnas att Miljöpartiets Helene Öberg (då med efternamnet Sigfridsson) påpekade problematiken redan för tre år sedan, med ett ifrågasättande av moderaternas tro på att den så kallade marknaden skulle lösa problemen med förlossningsplatser (Vårdval förlossning - valfriheten minskar).

Utan tillräckligt med barnmorskor så hjälper det naturligtvis inte att starta fler BB. Det kan en grundskoleelev räkna ut. Därför är det som sagt obegripligt att vi ändå hamnat i denna situation. Och som jag också nämnde i gårdagens inlägg - det är oacceptabelt att Stockholms län har den ojämförbart högsta andelen hänvisningar vid förlossning, dvs att kvinnor som ska föda tvingas ta sig till annan förlossningsklinik än de valt från början.

Avslutningsvis så kan jag lova att detta inte är sista gången jag bloggar om krisen i förlossningsvården. Däremot så lovar jag att framöver, i rubriksättningen, undvika fler krystade ordvitsar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar