torsdag 21 november 2013

Laddad i Landstingshuset


Häromdagen, när det var möte i Hälso- och sjukvårdsnämnden, så tog jag för ovanlighetens skull bilen till Landstingshuset. Och när man har elbil så skänker det lite extra spänning i tillvaron att leta laddstolpar.

Jag har tidigare förgäves frågat i receptionen. Denna gång ringde jag på förhand till landstingets växel, förklarade att jag är landstingspolitiker och framförde mitt ärende. Jag fick prata med en trevlig representant för fastighetsägaren Locum som erkände att det tyvärr inte finns några besöks- eller personalparkeringar med eluttag vid landstingshuset. Trist tycker jag, med tanke på Landstingets ambitiösa miljömål: "Bland annat ska 75 procent av kollektivtrafiken gå på förnybara bränslen år 2016. År 2020 ska landstingets totala utsläpp av växthusgaser vara minst 75 procent lägre än 1990."

Nåväl, jag blev istället rekommenderad att ringa någon på Landstingsstyrelsens förvaltning, vilket jag gjorde. Där fick jag prata med en minst lika trevlig person som verkligen ville hjälpa till. Jag nämnde att jag sett att det på ena kortsidan av Landstingshuset (utanför köket?) finns ett par eluttag för motorvärmare. Det skulle fungera alldeles utmärkt för mig. Men då fick jag den lite kryptiska frågan vilket parti jag tillhörde (?). Frågan blev mera logisk när det visade sig att dessa P-platser var vikta för landstingsråden (förmodligen de i majoritet...).

Telefonsamtalet slutade med att man skulle se om det gick att lösa på något sätt. Lite senare fick jag faktiskt beskedet att jag kunde ställa mig utanför Landstingssalen, där Blodbussen brukar stå. Sagt och gjort; När jag anlände till Landstingshuset så styrde jag ner mot Landstingssalens entré och anslöt laddkabeln till eluttaget.
På så sätt kunde jag ladda bilen under HSN-mötet och vann ytterligare 1,5 mil med "ren" eldrift för övriga ärenden och hemfärd på kvällen. Med tanke på att jag på ca 8 mils körning konsumerade bara en dryg liter bensin (när bensinmotorn behövdes på sluttampen för att generera el till drivningen) så kan man tycka att det var "mycket skrik för lite ull" att ordna laddning vid Landstingshuset. Men om ingen efterfrågar laddstolpar så blir det ju inte heller några, eller hur?

Det är klart att Stockholms läns landsting, Landstingshuset och vi landstingspolitiker ska driva på utvecklingen mot ett fossilbränslefritt samhälle. I annat fall är vårt miljöprogram bara tomma ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar