fredag 1 november 2013

Karolinskas ordförande behåller jävsuppdrag

När detta skrivs så har Per Båtelson just tillträtt som styrelseordförande för Karolinska Universitetssjukhuset. Det är - och var! - på flera sätt ett intressant val (beskrivet tidigare på bloggen). Efter debatten i landstingsfullmäktige så röstade jag själv på Båtelson. Jag litade nämligen på Alliansens löfte att "när Per Båtelson tillträder som styrelseordförande för Karolinska Universitetssjukhuset kommer han inte ha några bindningar till något annat företag så risken för jäv är därmed eliminerad. Han är klok nog att inse att så måste vara fallet."
Det var beskedet från landstingsrådet Stig Nyman (KD) vilket alltså fick mig att lägga min röst (en av 117) på den enda nominerade kandidaten till ordförandeposten. 25 röster var blanka.

Med ovanstående sagt så var det självklart med viss besvikelse och förvåning jag igår läste i Dagens Samhälle (än så länge endast pappersversionen) en intervju med Per Båtelson där han förklarar att han lämnar endast uppdraget i Global Health Partner (dock först i april 2014). "Det är den jävsdeklaration jag gjort med landstinget. För de två andra uppdragen ser vi ingen jävskoppling."

Som sagt, jag blir förvånad. Som jag nämnt tidigare på bloggen, liksom i landstingsfullmäktige, så innehar Per Båtelson en styrelsepost i Unilabs AB, som knappast kan ses som annat än en tydlig konkurrent till Karolinska Universitetslaboratoriet (eller vice versa, om man så vill). Det bekräftar Konkurrensverket, liksom landstingsrevisorerna.
Däremot så förefaller den styrande Alliansen, trots vurmen för marknadisering av välfärden, ha en förvånansvärt naiv inställning till begreppet affärsmässighet?


2 kommentarer:

  1. Stig som Nyman föreslog ju att du interpellerar Båtelson själv om saken. Låter som ett utmärkt förslag tycker jag!

    SvaraRadera
  2. Det kanske är ett bra förslag, men jag lastar definitivt inte i detta skede den nye styrelseordföranden för detta. Det är landstingsledningen (ffa den politiska) som uppenbarligen inte gjort klart vare sig för Båtelson eller oss andra vad som krävs för att åta sig uppdraget.

    SvaraRadera