onsdag 6 november 2013

"Förlåt!" - En pudel som jag kan ställa mig bakom

Om någon mot förmodan har missat det så gick några av mina partikollegor på riksnivå ut med följande budskap häromdagen: Förlåt, vår politik har lett skolan fel

Det är ett budskap som jag sympatiserar med, och i någon mån har jag kanske (som medförfattare till debattinlägg härhär, här och här) bidragit till det tydliggjorda ställningstagande som Miljöpartiet nu gör. Detta i enlighet med partikongressens beslut i våras som tydligt förklarade att vinster i välfärden (vård, skola, omsorg) ska återinvesteras i verksamheten. Glädjande och något jag är stolt över!

Miljöpartiet har alltid varit en förespråkare för att människor ska kunna välja skola utifrån det som utgör kvalitet för den enskilde, t ex en särskild pedagogisk profil. Men tyvärr så släpptes en skolmarknad lös, grundad på kommersiella intressen istället för en långsiktig ambition att bidra till elevernas kunskap. Det har bidragit till att svensk skola halkar efter alltmer i internationell jämförelse. Rent konkret innebär det att ett stort antal av våra barn och unga får en betydligt sämre skolgång än vad som borde vara fallet, och därigenom får de sämre förutsättningar att leva sina drömmar.
Det skulle kännas skönt om vi kan styra in den svenska skolan och välfärden på rätt väg snart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar