torsdag 7 november 2013

Den sjungande flygvärdinnan - höga toner på väg hem från Bryssel


I måndags kväll, när jag och övriga MP-gänget var på väg hem efter vårt studiebesök på EU-parlamentet i Bryssel, så var det ett spädbarn ombord som inte var på humör för nedflygning mot Arlanda. Inte så konstigt med tanke på tryckförändringarna, men det är ändå förvånansvärt att en så liten kropp kan åstadkomma en sådan ljudvolym! Jag mindes tillbaka till den tiden jag själv var småbarnspappa, och led med föräldrarna på planet som förgäves försökte trösta den lille.

Flygvärdinnorna hade redan tidigare försökt bistå med hjälp och stöd, men det gjorde inte så stor skillnad. När ljuset släcktes inför landning så tog pursern till orda i vanlig ordning, men jag noterade att hon höll en lite mer poetisk ton än vanligt i sitt tack för att vi flög med SAS. Och döm om min förvåning när hon, efter en snygg övergång om stjärnorna ovan molnen som vi just bröt igenom, började sjunga. Genom det lite raspiga högtalarsystemet klingade vacker skönsång i form av Stars shining right above you!

Det ledsna barnet tystnade ett litet ögonblick av förvåning, men fortsatte snart att konkurrera med sångerskan framme vid cockpit. Nåväl, det gjorde inget. Alla resenärer tittade sig leende och lite förundrat omkring och trivseln steg ytterligare ett snäpp. När sången var slut så upptog vi alla en spontan applåd och på väg ut så tackade jag den sjungande flygvärdinnan för hennes skönsång. Hon log till svar.

Nyss kom jag att tänka på "de höga tonerna" igen och fick för mig att googla. Det visar sig att det inte alls var något tillfälligt försök att specifikt lugna det lilla barnet. "Den sjungande flygvärdinnan" är faktiskt ganska känd. Hon heter Gen Permert, har alltid älskat att sjunga och började av en tillfällighet sjunga på en flygning för första gången för bara några år sedan. Det blev naturligtvis succé, och på den vägen är det. Nu sjunger hon på nästan varje flygning.

Kan det vara ett vinnande koncept för SAS!?
Hursomhelst så är det alltid trevligt när någon vågar bjuda på sig själv för att vi andra ska trivas ännu lite bättre. Jag hoppas få lyssna till den sjungande flygvärdinnan fler gånger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar