söndag 6 oktober 2013

Ny bil införskaffad; 6,6 mil på 0,25 Liter

 
  
Jag har skaffat laddhybrid. Vill inte göra reklam på bloggen men eftersom det framgår av bilderna så kan jag lika gärna nämna att det är en Opel Ampera. Det finns ytterligare några fabrikat och modeller och jag funderade bl a på alternativet Mitsubishi Outlander PHEV, en SUV (!) som enligt uppgift drar endast ca 0,2 Liter per mil. Pga tekniska problem så har Outlandern blivit försenad. Föregångaren på flera sätt är Toyota Prius.

Av olika skäl så valde jag hursomhelst Amperan. Nu har jag haft den några dagar och ångrar mig inte.
Som de flesta vet så behöver vi göra en omställning mot ett hållbart samhälle och en viktig del är att minska användningen av fossila bränslen. Jag gillar bilar, och är svag för mullret av en V8:a. Men mitt förnuft säger mig att om jag ska köra bil så bör den ha så liten klimat- och miljöpåverkan som möjligt. I ett försök att följa förnuftet så har jag bytt från etanoldriven Ford till laddhybrid.
Om jag kan bidra till att fler gör ett sådant byte så är det förmodligen positivt. Av den anledningen så tänkte jag försöka rapportera lite om mina erfarenheter av att köra laddhybrid. Detta är första inlägget på det temat.
 

 Idag skulle jag delta på Gröna Studenters årsmöte på Miljöpartiets regionkansli på Södermalm. Jag hade tänkt ta pendeltåget från Upplands Väsby, men kunde inte avhålla mig från att ta min andra provtur med den nya Amperan. Bilen var fulladdad vid avfärd och totalt körde jag en sträcka om 66 km (dvs drygt 3 mil i varje riktning). Ute-temperaturen var ca 13-14 grader (nämns eftersom kyla drar ner batterikapaciteten). Jag försökte köra så energisnålt som möjligt (med farthållare, samt undvika kraftiga accelerationer eller inbromsningar).
Jag klarade NÄSTAN hela sträckan på enbart el. Som framgår av displayen nedan så klarade jag drygt 62 km innan batterierna var urladdade, och då går omärkligt en liten bensinmotor igång för att ladda batterierna. Denna bensinmotor hann förbruka 0,25 Liter. Enligt färddatorn så skulle detta ge en förbrukning på 0,4 Liter på 10 mil (vilket inte är realistiskt).
 
 
Nåväl, det var ändå inte så illa tycker jag, att kunna köra drygt 6 mil på en laddning. Med hjälpladdning av bensinmotorn så ska man på en tank kunna köra totalt ca 55 mil och då med en bensinförbrukning på ca 1,5 Liter per 10 mil (eller ca 0,15 L/mil). Det ska bli väldigt intressant att se om denna förbrukning verkligen stämmer vid längre bilfärd. Det får bli en senare test.

Hur är Amperan att köra då? Dels så är det naturligtvis lite fascinerande att rulla iväg nästan ljudlöst. Det finns ingen vanlig växellåda, men bilen kan sägas vara steglöst automatväxlad. Drivmomentet gör att den är ganska pigg, inte minst från stillastående. Jag tycker den känns som en modern bil. Hustrun tycker den känns som en golfbil...
 
 
P.S.
Förresten, det var ett givande och roligt regionalt årsmöte med Gröna Studenter (GS). Mikael Jämtsved överlämnade ordförandeklubban till Gabriel Liljenström som tillsammans med ny styrelse tar sikte på supervalåret 2014. I inledningen av mötet gav riksdagsledamoten Mats Pertoft sin bild av hur GS kan bidra till MP:s regionpolitik. Mats berättade också en del om MP:s budgetmotion till riksdagen, med särskilda satsningar på klimat och utbildning.
Efter årsmötet, som leddes av Christian Valtersson, tillsammans med Livija Ginters, så gav Christian en bra genomgång av tänkvärda aspekter inför valåret. Bl a konstaterades (eller hävdades?) att väljarna sällan röstar så som de tror. Hur bemöter man det valstrategiskt!?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar