lördag 12 oktober 2013

Elbil tur och retur Landstingshuset - följt av höstpromenad


Idag var det strategimöte för Miljöpartiets regionombud på Landstingshuset. Och eftersom jag själv är regionombud för MP Upplands Väsby så deltog även jag. För att få en anings sovmorgon, och för att jag ville fortsätta testa prestanda för min nya laddhybrid, så skippade jag pendeltåget och tog Amperan till Landstingshuset, och tillbaka. Som ses av displayen ovan så var hela körsträckan 62 km och av detta så räckte eldriften 54,5 km, dvs nästan hela vägen tur och retur. Eldriften var lite kortare än förväntat (minst 57 km) vilket berodde på att det var lite kallare i morse (ca 10 grader hemma?), och jag hade klimatanläggningen inställd på Auto (vilket innebar att värmesisten gick igång, liksom fläkten för att värma kupén). Om jag hade varit smart så hade jag gjort som på vardagarna, dvs fjärrstartat elmotorn (under laddning) så att bilen värmts upp.

Hursomhelst, jag lyckades komma nästan hela vägen tillbaka till mitt hem i Upplands Väsby innan den lilla bensindrivna hjälpmotorn startade för att ladda batterierna. Som displayen visar så hann en halv liter bensin förbrukas denna gång, 0,5 Liter på 6,2 mil. Helt OK. Därutöver, om jag tolkar displayen rätt, så hade jag förbrukat 9,9 kWh elkraft. Nu har jag inte kollat vårt elpris i detalj men det bör handla om mindre än 10 kr för denna elförbrukning. Här kan nämnas att det finns en programmeringsfunktion i bilen som gör att jag kan fördröja laddningen till nattetid då elpriset är som lägst (om så är fallet).

Utöver elkostnaden så gick alltså 0,5 Liter bensin åt vilket motsvarar ca 7 kr. Totalt uppskattningsvis drygt 15 kr i "drivmedelskostnad". ´Det är knappt man vill offentliggöra det, eftersom det är att göra reklam för mer bilkörning - förvisso i form av elbilar/laddhybrider., men ändå...


 

 
Efter hemkomst kände jag att det skulle vara skönt med en promenad i det underbara vädret. Min vana trogen passade jag på att ta några bilder av omgivningen runt sjön Fysingen, och av några fyrfota grannar.
.
 
Vem har sagt att det inte är svampår i år!?

Lilleman (till höger) är inte lika blyg som tidigare.

Efter politikermöte och rask promenad efter hemkomst så tyckte M att jag
förtjänat ett glas av livets goda. Ett uppskattat motiv på Instagram!
 
 
På det stora hela en dag att vara nöjd med!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar