måndag 7 oktober 2013

Danskt diabetescenter - och gratisparkering på Arlanda!


Idag gjorde jag, tillsammans med landstingets forskningsberedning och några representanter från Storstockholms Diabetesförening, en dagstur till Köpenhamn och Gentofte för att titta på Steno Diabetes Center. Detta är ett vård- och forskningscentrum inriktat på diabetessjuka. Steno ägs och drivs av läkemedelsföretaget Novo Nordisk, men enligt principen not-for-profit.

Under 80 år har man byggt upp en fin och framgångsrik verksamhet som är känd runtom i världen. Frågan är om man skulle kunna skapa något liknande i Stockholmsregionen? Behovet av hälso- och sjukvårdsinsatser mot diabetes ökar ju stadigt...

Det var en intensiv men mycket givande dag, som började redan vid halv fem imorse. Numera kan jag ta pendeltåget från Upplands Väsby till flygplatsen, men denna morgon skulle jag checka in ganska tidigt. Dessutom så tar Arlanda en "passageavgift" om 75kr  när man kommer från, och ska till, pendeltåget (=150kr totalt). Därför valde jag att ta elbilen till Arlanda - och till min glada överraskning så fick jag veta att man parkerar elbil/laddhybrid gratis på parkeringen med namnet Beta - under obegränsad tid! (inkl laddning)

Med andra ord var det en bra dag på många sätt; Intressant studiebesök på viktigt tema, 0 kr i p-avgift på Arlanda och inte en droppe bilbränsle förbrukades!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar