fredag 20 september 2013

Unga eldsjälar för grön omställning - Klimatuppdraget och Power Shift

Tidigare har jag här på bloggen skrivit om den globala ungdomsrörelsen Power Shift och dess svenska organisation (t ex här, här och här). Trots att jag själv är "medelyngre" så hade jag förmånen att bjudas in till Power Shift 2012 av Lorentz Tovatt, sedermera språkrör för Grön Ungdom.

Det var en rolig och inspirerande upplevelse att delta i de ungas konstruktiva diskussioner om en grön omställning för en hållbar värld. En gemensam vision togs fram innehållande en omfattande lista med konkreta inslag (Power Shift - Vår gemensamma vision). En bekantskap jag gjorde i sammanhanget var eldsjälen Johanna Lakso. Därför var det väldigt roligt att läsa om Johanna i dagens morgontidning där hon berättade om Klimatuppdragen. Syftet med Klimatuppdragen är att inspirera människor att, med så små eller stora steg som känns lämpliga, successivt göra en egen omställning till ett mer hållbart leverne. Bra idé och oerhört viktigt!

Jag önskar Johanna Lakso, Klimatuppdragen - och Power Shift - lycka till framöver!

(I tidigare version av detta inlägg lyckades jag både stava Johanna Laksos namn fel, OCH länka till fel Klimatuppdrag. Jag ber Johanna om ursäkt för detta! Fredag den 13:e var väl förra veckan!?)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar