fredag 6 september 2013

Tuff kamp för nya utmaningar - Hälso- och sjukvårdsnämnden nästa!

I måndags lovade jag att återkomma med information om varför jag plötsligt engagerade mig lite extra i landstingets Hälso- och sjukvårdsnämnd. Förklaringen var att jag kandiderade till förtroendeuppdrag som Miljöpartiets ersättare i denna nämnd (HSN) som alltså, under landstingsrådet Filippa Reinfeldts ordförandeskap, ansvarar för i princip all hälso- och sjukvård i länet. Och MP:s regionvalberedning, som uttryckt att de haft många kandidater att välja mellan, hade slutligen utsett mig till den som man förordade till uppdraget. Glädjande tyckte naturligtvis jag!

Enligt sedvanligt förfarande (på gott och ont, kanske) så frågade valberedningen sedan övriga kandidater om de ville kvarstå som (mot-)kandidater eller om de drog tillbaka sin kandidatur. Samtliga drog tillbaka vilket innebar att jag föregående helg var den enda kandidaten till uppdraget. Kändes både skönt och trist på samma gång.

Intressant nog så fick jag redan vid måndagens landstingsgruppmöte gratulationer, men jag var noga med att påpeka att fyllnadsvalet inte skulle hållas förrän på torsdagen, dvs nu ikväll. Jag har nämligen lärt mig att, med MP så är inget klart på förhand när det gäller interna val - eller kongressbeslut! Och det är ju faktiskt en stor del av charmen med det demokratiskt präglade Miljöpartiet ;-)

Apropå det, senare på måndagskvällen så fick jag, genom ett intressant formulerat Facebook-meddelande, information om att det plötsligt fanns en motkandidat som nominerat sig efter nomineringstidens slut. Det rörde sig om en duktig och kompetent person som redan i relativt unga år har betydande politisk erfarenhet. Jag insåg att det skulle bli en tuff match om HSN-uppdraget.

Efter sedvanliga presentationer av oss själva, med efterföljande "grillning" rörande både vinster i välfärden och alternativmedicin, så var det slutligen dags för val. Efter sluten omröstning i landstingssalen så deklarerades så småningom att jag vunnit med klar majoritet. Än en gång: Glädjande. och hedrande! Jag letade efter min motkandidat för att skaka hand, men hittade tyvärr inte personen ifråga.

Utöver att jag nu, i landstingspolitiken, är förste ersättare i landstingsfullmäktige, ledamot av landstingsstyrelsens forskningsberedning och ledamot av styrgrupp för utveckling av regional kärna Flemingsberg, så har jag alltså fått förtroendet som ersättare för Helene Öberg i Hälso- och sjukvårdsnämnden. Det ser jag som ett hedrande och viktigt uppdrag.

Som jag nämnde inför regionombuden under torsdagskvällen så ser jag, som min och MP:s vision att stockholmarna ska få en i högre grad förebyggande och mer jämlik hälso- och sjukvård. När det gäller detta, men även andra brister kring exempelvis patientsäkerhet, så återstår mycket att göra.
Mitt nya uppdrag i HSN ska bli roligt, spännande och lärorikt!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar