lördag 28 september 2013

Sviktande förtroende för politiker? Skitsnack! (Om samtal vid landstingets 150-årsfirande)

 
Så har man då kommit hem efter en härlig, mestadels solig men lite sval dag utanför Landstingshuset i Stockholm. Vid detta laget vet du säkert att anledningen var att Stockholms läns landsting fyller 150 år. Hurra!
 
Det var en trevlig tillställning där landstingets verksamheter visade upp sig för allmänheten.



Hälso- och sjukvården visade t ex upp både "gamla" och Nya Karolinska universitetssjukhuset, samt den nya, miljövänliga ambulansen (helt i Miljöpartiets smak!).

 
Storstockholms Lokaltrafik (SL) satsade på att locka en ny generation kollektivtrafik-resenärer med hjälp av ett charmigt minitåg.
 

Även som landstingspolitiker var det kul att se goda exempel från de olika verksamheterna, och träffa stolta medarbetare i landstinget. Men när jag på pendeltåget hem samlar intrycken så är det en sak som överskuggar allt annat. Samtalen med allmänheten, med människorna!

Det hävdas ju ofta att vi politiker (ja, jag är väl en av dom..) åtnjuter ett lågt förtroende hos våra väljare. Efter att ha stått en dag utanför Landstingshuset och pratat med folk så kan jag inte alls hålla med om det! Saken är ju nämligen den att människor kommer fram och pratar med mig - som landstingspolitiker - om precis allt möjligt. Någon undrar, med anledning av president Obamas besök nyligen, och de minskade bilavgasutsläppen i samband med det, vilken typ av bilar som släpper ut kväveföreningar eftersom det, enligt uppgift, skulle ha varit en 30%-ig minskning av just denna typ av föroreningar. Någon annan undrar hur politikerna kan tillåta att en massa höga hus ska byggas i Hagastaden, intill Nya Karolinska Solna. Helt riktigt så påpekas att det blir allt mindre ljusgenomsläpp pga detta. Ytterligare någon undrar över den korkade avfallstaxan som innebär att den som INTE kastar matavfall straffas ekonomiskt för detta.

Ovanstående är bara några exempel från dagen i Landstingshusets park. Ett litet problem är att när undertecknad, efter att ha lyssnat och nickat och tagit in synpunkterna, försöker fint påtala att jag inte har något svar eller att dessa frågor rör kommunal politik (t ex Stockholms stad eller Solna), eller att de rör riksdagspolitik, så uppfattas det lätt som att jag försöker skylla ifrån mig, eller försöker bolla över frågan till någon annan instans...

Hursomhelst, jag väljer att tolka denna ständiga ström av intressanta frågor som tecken på allmänhetens ENORMA förtroende för mig som (fritids-)politiker, nämligen att jag även som landstingspolitiker ska vara insatt i allt och ha synpunkter på allt. Wow! Vilken förtroendebas att utgå ifrån, eller hur!?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar