tisdag 24 september 2013

"Det får ej finnas dåliga svenskar i detta land!"


Jag är just hemkommen från Finland och studiebesök på Folkhälsans förbund, en imponerande ideell organisation som erbjuder en idéburen och värdegrundsbaserad omsorg och vård, liksom ett hälsofrämjande arbete, och dessutom bedriver avancerad forskning!

Nöjd och inspirerad sjunker jag ned framför TV-nyheterna. Huvudnyheten är även idag Skånepolisens registrering av romer. Att svensk polis ägnat sig åt detta så sent som på 2010-talet är lika upprörande, som förvånande - och korkat!

Plötsligt drar jag mig till minnes en fin hustavla jag såg tidigare idag, i svensk-finska Folkhälsans Villa Dalby (se bilden). Särskilt framträder den fetstilta meningen som klargör att:
Det får ej finnas dåliga svenskar i detta land!

Ovanstående var alltså (och är fortfarande, tror jag) en gammal uppmaning till medborgarna i det som kallades Svenska Finland. Tyvärr så bevisas dock gång på gång att det finns dåliga svenskar i vårt eget land, dvs i Sverige. Ständigt måste vi alla kämpa för jämlikhet, mångfald och rättvisa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar