fredag 26 juli 2013

Nyheter om sjuksköterskor och läkare!? Man blir förvånad!

Det är sommarstiltje och nyhetstorka. Morgontidningarna är tunnare än normalt. Den som önskar har kanske större möjlighet än annars att föra ut sitt budskap i media. Och då kan man bli lite förvånad. Eller rättare: Jag kan bli lite förvånad.

Det första exemplet hämtar jag från gårdagens DN med nyheten (?) att:
"Sverige utbildar inte tillräckligt många läkare för att möta behovet i vården. Mer än hälften av de läkarlegitimationer som utfärdas av Socialstyrelsen ges till personer utbildade utomlands.

– Utan det här tillskottet skulle vi ha en jättestor läkarbrist i Sverige, så det är bra och nödvändigt. Det man kan undra är varför Sverige inte kan utbilda sina egna läkare, säger Svante Pettersson, utredare på Sveriges läkarförbund."

Det jag blir lite förvånad över i detta fallet är att det förefaller som om just Läkarförbundet lyfter detta som ett allvarligt problem. Ingenstans framgår att Läkarförbundet under många år bidrog till att bromsa utbyggnaden av läkarutbildning i Sverige, av okunskap - eller av lönestrategiska skäl? Ansvariga politiker tycks då på ett ganska blåögt sätt ha påverkats av denna "lobbying", och därför är vi nu i den situation vi befinner oss i. Därigenom är det en pinsamhet på flera sätt, inte bara gentemot de länder i Europa som nu bidrar till att utbilda våra framtida läkare.
Förresten, jag fick häromdagen ett telefonsamtal. Det var en ung, svensk läkarstudent som går sin utbildning i Ungern och som under sommaren passade på att praktisera på ett svenskt sjukhus i länet. Han behövde lite hjälp att hitta nödvändiga avtal för klinisk utbildning vilket jag offrade en symbolisk del av min semester på att hjälpa honom med. Jag hoppas att han efter sin examen om ett halvår kommer tillbaka och jobbar hos oss i Stockholms län. Samtidigt inser jag att vi då sannolikt "snyltar" på Ungern. Sådant snyltande måste vi komma ifrån.

Det andra förvånande exemplet hämtar jag från lokaltidningen Mitt i Väsby även om jag inser att Marg
aretha Åkerberg (KD) måste ha satsat på att få ut detta märkliga debattinlägg i flertalet av kommunerna i Stockholms län. Det hon tar upp rör ju inte specifikt Upplands Väsby (se sid 2, 23 juli 2013).
Vad är det då som Margaretha skriver om? Jo, hon lyfter problematiken med att "Bristen på sjuksköterskor är akut" och inleder sin text med: "Sommarens akuta personalbrist inom vården visar att något har gått väldigt snett i Stockholm." Jag kan inte annat än hålla med!

Det intressanta, och i mitt tycke förvånande, med detta inlägg är att Margaretha Åkerberg är ledamot för KD i landstingets hälso- och sjukvårdsnämnd, dvs hon representerar ju Alliansen som styrt sedan 2006. Istället för att, som Margaretha gör, skylla på regeringen och Karolinska Institutets förlorade examensrätt för några år sedan, så borde hon ta sitt eget ansvar och i handling bidra till nödvändiga beslut för att trygga bemanningen av sjuksköterskor. Visst utbildas det för få sjuksköterskor idag, men det gör ju att det är ännu viktigare att behålla de sjuksköterskor landstinget har. Och där gör Alliansen alldeles för lite, vilket har debatterats åtskilliga gånger i landstingsfullmäktige under senaste året.

Dessutom så var faktiskt en av de bidragande orsakerna till att KI förlorade examensrätten att den kliniska delen av utbildningen (verksamhetsförlagd utbildning) var bristfällig. Det senare var - och är - ett ansvar som landstinget måste ta större ansvar för, inte enbart för sjuksköterskeutbildningen.

Istället för att skriva debattinlägg i lokaltidningarna om detta så borde Margaretha Åkerberg försöka påverka ordföranden i hälso- och sjukvårdsnämnden, Filippa Reinfeldt (M), samt personallandstingsrådet Anna Starbrink (FP). Men det känns kanske meningslöst?
Som sagt, visst kan man basunera ut politiskt korrekta budskap som i exemplen ovan, men det vore klädsamt om avsändaren då också på ett ärligt sätt lyfte fram sina egna tillkortakommanden istället för att skylla allt på andra.

Å andra sidan - om man vill se det positivt så kan man ju istället tolka det som att Sent ska syndaren vakna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar