måndag 29 juli 2013

Fallskärmshopp och framtidshopp


Igår eftermiddag tog jag språnget ut ur det lilla propellerflygplanets specialdesignade sidodörr. Sekunden före hade jag stirrat rakt ner under mina fötter som stack ut en aning i öppningen - 4000 meter över marken. Helt overkligt!


Som tur var så hann jag inte ångra mig eftersom hoppinstruktören Gunlög knackade på min axel för att få det avtalade leendet till svar. Leendet som var signalen att jag var klar för hoppet. Över axeln gav jag henne ett överraskat och lite snett leende och sedan hoppade jag. Och föll, och föll, och föll. Fritt fall i ett par tusen meter, 200 km/timmen, innan fallskärmen utlöstes. Äntligen kunde jag andas lättare, till och med flytta upp skyddsglasögonen i pannan. Adrenalinet pumpade och jag tjöt av skräckblandad förtjusning!


Resten av nedfärden var en njutning på ett helt annat sätt, sakta seglande nedåt, i mjuka böjar och svängar. Åtminstone fram till dess att jag fick ta över styrlinorna från Gunlög och pröva på en kraftig vänstersväng så vi nästan gick i spinn, följt av en lika häftig högerspinn. Jag säger bara det: Gröna Lund, Liseberg, Tivoli - släng er i väggen!


Landningen gick alldeles utmärkt och jag är lycklig över gräsfläcken i baken på byxorna som för alltid påminner om mitt första fallskärmshopp. Förhoppningsvis inte det sista...


När det gäller andra delen av rubriken till detta inlägg så är det ett lite krystat sätt att övergå till ett intressant debattinlägg som, i likhet med vad MP också framfört, föreslår att åldersgränsen för att få rösta i allmänna val bör sänkas. Det är Patrik Lindenfors, forskare i biologisk och kulturell evolution (wow! vilken drömtitel!), som menar att Dagens 16-åringar har vad som krävs för att få rösta.

Jag anser att Patrik har rätt. De unga bör få större möjlighet att tidigare engagera sig i samhällsutvecklingen, så de kan vara med och forma sin egen framtid. Det ger framtidshopp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar