onsdag 26 juni 2013

Konst i vården - den målande undersköterskan

Idag besökte jag i tjänsten - dvs inte som politiker - Norrtälje sjukhus. Intressant och givande. Ömsesidigt verkade det som. Det är en härlig känsla att träffa sjukvårdens personal och få ta del av deras engagemang och vilja att göra ett bra jobb, för patienternas och vårdstudenternas skull. Och samtidigt lite ledsamt att ofta uppfatta en frustration över att man inte upplever sig ha nödvändiga förutsättningar (läs: tid) för detta.

Efter möte och bra diskussion så fick jag tillsammans med en kollega en liten rundvandring. I den relativt nybyggda sjukhusdelen från 1996 är färgval och utsmyckning genomtänkta, rentav lite antroposofiska, för att bidra till patienternas välbefinnande - och personalens?

Jag fängslades av en vacker väggmålning föreställande gigantiska vallmoblommor. Det var en undersköterska vid namn Seija Eriksson som målat. Eftersom jag inte fått hennes tillstånd så vill jag inte lägga upp någon bild här på min blogg. Men jag rekommenderar ett besök på Seijas egen blogg.
Där finns även väggmålningen med vallmo. En läkande syn!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar