fredag 21 juni 2013

Keep the bad bugs from the people



Jag har precis kommit hem i tid för att fira midsommar med familjen. Och njuter av normal svensk sommarvärme! Strax efter landstingets budgetfullmäktige så åkte jag nämligen till Basel, Schweiz, där den globala uppvärmningen tycktes ha slagit till med full kraft: 35-37 grader under de dagar som jag var där. Puh! Det såg verkligen lockande ut att ta ett dopp i floden Rhen. På bilden nedan ses badande människor som flyter med den snabba strömmen, längs den bortre flodbanken.


Anledningen till min vistelse i Basel var en internationell konferens om Biosäkerhet. Det har inget med biografer att göra utan handlar om att skydda människor (och djur) från farliga smittämnen som virus, bakterier och parasiter. På engelska heter det Biosafety. Det finns ett annat begrepp som heter Biosecurity, på svenska: bioskydd. I det fallet handlar det om att hindra människor med onda avsikter att komma över farliga smittämnen.
Eller som de säger på engelska:
Biosafety: Keep the bad bugs from the people!
Biosecurity: Keep the bad people from the bugs!

När man pratar biosäkerhet och ser bilder på skyddsutrustning som ovan så tanker man kanske i första hand på riktigt otäcka smittämnen som mjältbrandsbakterier (anthrax), ebola- eller rabiesvirus. Men biosäkerhet omfattar naturligtvis en oerhörd mängd med smittämnen, och därutöver även biologiska toxiner, t ex från bakterier.

Det var intressant att flera gånger under konferensen se och höra olika experter nämna konsekvenserna av den globala uppvärmningen och klimatförändringar utifrån ett biosäkerhetsperspektiv. Man kan nog säga att biosäkerhet och hållbar utveckling hänger ihop. Och biosäkerhet är naturligtvis viktigt inom en stor del av landstingets hälso- och sjukvårdsverksamhet.

Trots vetskapen om "bredden" inom biosäkerhet så blev jag ändå lite överraskad när jag idag på morgonen slog upp Svenska Dagbladet och hittade en stor bild på en person klädd i full biologisk skyddsmundering samt ett omfattande reportage om – duvor! Inte så konstigt egentligen eftersom dessa, förvisso charmigt kuttrande fåglar ibland kallas för luftens råttor. I likhet med de svansprydda så kan även duvor sprida ett flertal olika smittsamma sjukdomar. Den otäckaste är kanske cryptococcus, en mikroskopisk svamp som kan infektera människor via duvor. Jag minns fortfarande skräckhistorier från min utbildningstid om ett patientfall där man vid obduktion fann att stora delar av hjärnan var ”infiltrerad” och förstörd av denna svamp. Otäckt! Och tack och lov mycket sällsynt.

Nu får det räcka med mikrobiologiska otäckheter för idag. Istället ska jag tillsammans med familjen njuta av den svenska sommaren och både ät- och drickbara läckerheter som till stor del faktiskt framställts med hjälp av mikroorganismer! Snälla sådana.

Jag passar på att önska alla en riktigt Glad Midsommar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar