måndag 10 juni 2013

Debatt om Björntjänst Stockholm i Stadshuset



När jag skriver detta så befinner jag mig i Stadshuset, på stadsfullmäktiges åhörarläktare för att lyssna på debatt om Förbifart Stockholm. Strax före stod jag tillsammans med många andra och skanderade mot denna galenskap (utanför Stadshuset, kanske jag ska förtydliga...).
Det var Grön Ungdom som föredömligt tagit initiativ till detta.
 
De beräknade kostnaderna för Förbifarten ökar för varje ny, realistisk, beräkning som görs. I nuläget anges kostnaden till astronomiska 61 miljarder kronor!!!


Vi binder upp intäkterna från stadens trängselavgifter under minst 40 år, för ett motorvägsbygge på knappt 2 mil.


 När trängselavgifterna infördes så var det med det politiska löftet att intäkterna skulle gå även till att bygga ut kollektivtrafiken. Så blir alltså inte fallet nu. Åtminstone inte de närmaste 40 åren.
 
 
(I talarstolen ses Miljöpartiets Awad Hersi)

Det finns idag inga exempel på att nya motorvägar leder till minskad trafik. Tvärtom! Vilket egentligen är fullt logiskt. Motorvägar byggs för att skapa utrymme för mer trafik, fler bilar - och följaktligen färre som reser kollektivt. För den som vill veta mer om alla fakta som talar EMOT Förbifart Stockholm så rekommenderas ett besök på Naturskyddsföreningens webb.

 
Miljöpartiet ser hellre att 61 miljarder kronor läggs på att bygga ut kollektivtrafiken, i form av tunnelbana, bussar, spårvagnar, pendeltåg och båtar. Det vore ju fantastiskt!

Man kan bara hoppas att förståndet segrar till slut. Eller måste vi, och framförallt våra kommande generationer, stå ut med Björntjänst Stockholm?




På bilden ses ryggtavlan på Miljöpartiets borgarråd Daniel Helldén som förklarar för Eva Samuelsson (KD) varför Förbifarten - på flera sätt - är en riktigt dålig affär för stockholmarna.



När jag lämnade åhörarläktaren så skymtade jag en skylt där det stod "Sold out / Slutsålt". Visst var det en debatt av något livligare slag än i Landstingshuset - men jag undrar ändå hur ofta de har användning för den skylten ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar