fredag 17 maj 2013

Skjuta migrationsministern?

Tidningen Dagens Samhälle är en underskattad tidskrift. Senaste numret innehåller flera intressanta aspekter som jag vill försöka återkomma till.

Till att börja med så vill jag komplettera en, förvisso informativ och nyanserad artikel om en hetlevrad vänsterpartist i Norrbotten. Eftersom jag har grundprincipen att inte namnge eller lyfta fram negativa element, oavsett om det rör sig om ett främlingsfientligt parti eller en person, så tänker jag inte namnge personen ifråga, utan bara nämna att det rör sig om en ung man som säkerligen brinner för sin sak, vilket är positivt. Negativt är emellertid hans, i mitt tycke oacceptabla sätt att uttrycka sig emellanåt, t ex när han menar att "Alla tänkande människor förespråkar väl Per Gudmundsons avrättning?" (Per Gudmundson är ledarskribent på Svenska Dagbladet). Eller "Inga moderater förtjänar något annat än bly..."

Jag är lite kluven inför Dagens Samhälles utförliga artikel. Dels tycker jag det är bra att de försöker problematisera denna typ av megafonartade opportunistiska mordhot. Samtidigt blir jag sorgsen att en individ som använder denna sorts "knep" för att få uppmärksamhet - faktiskt får det också!?

Nåväl, min komplettering i detta fallet är ett historiskt citat som är väl värt att upprepa i det närmaste dagligen för var och en av oss som har synpunkter på politik och det demokratiska samhällets framtida utveckling:

"Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem!"

I sammanhanget kan tilläggas två saker:

1. Citatet ovan brukar tillskrivas den franske filosofen och författaren Voltaire, men det är möjligt att det är felaktigt. Det spelar emellertid inte så stor roll. Citatet är briljant i sin enkla vision om det öppna, demokratiska samhället med yttrandefrihet.

2. Oscar Wilde tillskrivs, kanske med större säkerhet, följande citat som jag naturligtvis inte invänder mot:
"En åsikt är inte nödvändigtvis den rätta för att någon är villig att dö för den."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar