måndag 6 maj 2013

"MP måste säga nej till vinster"

 
Svenska Dagbladets Brännpunkt så undertecknar idag jag tillsammans med ett flertal andra miljöpartister ett debattinlägg där vi förklarar varför MP, i likhet med majoriteten av svenska folket, bör ta avstånd från vinstuttag i skolan. Den svenska skolan, som en gång var världsbäst, rasar numera i internationella jämförelser. Att kommersiella krafter släppts in i skolan och har förvandlat våra barn till kunder och produktionsenheter är förvisso ett av flera problem som belyses på ett utmärkt sätt i boken Barnexperimentet skriven av det tidigare undervisningsrådet vid Skolverket, tillika ledamot av Kungliga Vetenskapsakademins kommitté för skolfrågor, Per Kornhall.

Vid gårdagens partiledardebatt i SVT:s Agenda så gjorde MP:s språkrör Gustav Fridolin en utmärkt insats, som väntat. Men när det gällde frågan om vinster i välfärden så var det en fråga som nästan alla partiledare duckade på.

Den fråga som MP har allra störst förtroende inom är klimatfrågan. Därför är det en trist läsning i dagens eftersnack till partiledardebatten att det varken i DN eller SvD nämns något om denna både nationellt och globalt så betydelsefulla fråga. Det ger kanske samtidigt en vink, tillsammans med en skrivning av Johannes Åman på DN:s ledarsida idag:

"Det finns nu en belöning som bara väntar på att bli hämtad. En partiledare som vågade säga något nytt skulle vinna mångas uppmärksamhet och intresse. Ja, sannolikt även sympati."

Det kanske är dags för Miljöpartiets ledning att inse att det finns flera vinster i att erkänna att vi hade en naiv inställning i skolfrågan och att det är dags att frigöra sig från oket av en kommersialiserad skola som definitivt inte bidragit till bättre skolresultat, eller högre lärarlöner, eller besparingar för samhället.

2 kommentarer:

  1. Varför har vi skola? För att få en medborgarutbildning som är likvärdig för alla. Helt enkelt en folkutbildning. vad behövs för detta? Oerhört skickliga lärare som är kunniga i sina ämnen , men som OCKSÅ är skickliga pedagoger. Det går inte att ha en lärarutbildning där vem som helst som söker blir antagen. Våra barn som skall utbildas till demokratiska medborgare med god utbildning som bas för livet, ska erbjudas lärare som är av högsta klass. Rektorerna som ska leda skolorna ska vara f.d. skickliga lärare. Inte f.d. militärer eller barnskötare, fritidsledare osv. I äldre tiders skolor kunde lärarna heta Viktor Rydberg, Erik Axel Karlfelt, Alice Tegner, Elsa Beskow, Natanael Beskow, Fågelstagrupp-kvinnorna osv. Det var viktigt för samhället med skickliga lärare. Själv fick jag för att komma in på seminariet vara tvungen att kunna sjunga och spela instrument, vara skicklig i BILD och GYMNASTIK. Svenska språket förstås! Vi får dom barn vi satsar på. Eller förtjänar. Det man satsar får man tillbaka. Det man inte satsar får man också tillbaka. Det duger inte att lärare till det viktigaste vi har inte har en mycket gedigen utbildning eller är mycket skickliga pedagoger. I dagens Sverige kan nästan vem som helst få en lärartjänst. Och för den delen en rektorstjänst. Jag har varit lärare sedan 1968 och har sett hur en demokratisk skola för alla har nedmonterats till oigenkännlighet. Barns utbildning till medkännande och demokratiska medborgare har INGET SOM HELST MED VINSTER ATT GÖRA! Vinsten är att barnet lyckas i sin utveckling. Hjördis Herlitz

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, Hjördis. Jag instämmer till fullo./Michel

    SvaraRadera