fredag 10 maj 2013

Debatten om vinster i skolan rullar vidare - tyvärr

Tidigare i veckan publicerade jag tillsammans med ett flertal partikollegor ett debattinlägg på SvD Brännpunkt angående det olämpliga med vinstuttag från skolan, och en motivering varför Miljöpartiet tydligare måste ta avstånd från detta. Någon dag senare kom en replik från Friskolornas riksförbund (!) där förbundets VD Cecilia Nykvist framförde en del skrämselpropaganda och menade att vi missuppfattat en massa saker. En motreplik är naturligtvis på gång från vår sida, förhoppningsvis inom de närmaste dagarna.

Det är ledsamt att behöva konstatera att debatten om vinstuttag från skolan kommer plåga oss alla så länge Sverige som nästan enda land i världen tillåter en kommersialiserad "skolmarknad". Den tiden och energin skulle vi behöva ägna åt att mer konstruktivt diskutera hur den svenska skolan ska kunna bli världsbäst igen.

Lika ledsamt är det att konstatera det demokratiska underskott som visar sig i att svenska folket inte vill ha en vinstdriven skola - eller allmän välfärd för den delen - samtidigt som nästan alla partier duckar för frågan. Se min tidigare sammanställning av opinionsundersökningar där t o m Timbros visar på detta faktum!

För Cecilia Nykvist måste det kännas tufft att de idéburna skolorna valt att bilda ett eget riksförbund eftersom det är så uppenbart att Cecilia Nykvist och hennes organisation företräder huvudsakligen kommersiella intressen. Det senare gagnar knappast våra barns skolgång...

1 kommentar:

  1. Jo, du Mikael!

    Jag vill inleda med att ge dig all heder då du och några till tar ställning för vinstförbud. Jag var själv medlem i MP men tyckte att detta med vinsterna fortlevnad är så stötande att jag gick ur. Jag har ingenting emot friskolor, men allt ska enligt min uppfattning gå tillbaka till skolverksamheten. Numer är jag på Daniel Suhonens linje och stödjer SVB-bolag och ideburen friskola, men jag kommer att rösta på V så länge S är så luddiga i frågan.

    Framför allt tycker jag att det är skrämmande att inget annat parti än vänstern vågar ta upp problematiken. Det finns ju ingen anledning att Sverige och Chile ska behöva vara ensamma om det här systemet med miljardvinster på våra skattepengar varje år. Jag tror att Göran Rosenberg kommer nära sanningen i denna artikel: http://www.expressen.se/kultur/vinstvardare/

    Hoppas verkligen att Miljöpartiet i framtiden ska kunna bli ett alternativ för mig som väljare.

    SvaraRadera