söndag 28 april 2013

Söndagspromenad till Runsa fornborg


Efter att ha bott i Upplands Väsby sedan 5 år så tänkte jag utforska lite nya trakter i min hemkommun. Jag tog mig idag till Runsa där jag först överraskades av den fina Runsa Herrgård från 1600-talet, i privat ägo av släkten Ankarcrona. Hmm, jag har en avlägsen kollega som heter Ankarcrona. Vid tillfälle måste jag fråga om herrgården.


Eftersom herrgården är i privat ägo så var det inte läge att utforska den närmare. Det gick däremot bra när det gäller Runsa fornborg i närheten.


Denna stormansgård tros härstamma från 300-talet. Med det höga läget intill Mälarviken Skarven så var det perfekt läge att ha koll på sin omgivning, samt kontrollera den passerande sjöfarten.


Fornborgen har varit föremål för ett par arkeologiska utgrävningar,     bl a med hjälp av tidigare kungen Gustav IV Adolf. Och det såg faktiskt ut som det pågår vissa utgrävningar även i nuläget


Det var underbart vårväder och solen värmde fint, men i mälarvikarna så låg lite is kvar längst in.


Man ser det inte pga av skogen, men till min förvåning insåg jag att tvärs över viken på "norrsidan" ligger Rosersbergs slott! Om man där går genom slottsparken, ner till vattnet så är det alltså Runsahalvön som man ser på andra sidan viken.



Några hundra meter från fornborgen kan man se en av Sveriges största skeppssättningar. Det är en imponerande gravplats där stora stenblock placerats i form av ett 55 meter långt skepp, med den största och högsta stenen i "fören". Intill kan man se ytterligare gravkullar. Sannolikt var det människorna i fornborgen som använde detta område som gravplats.


I området finns ytterligare gravplatser och dessutom finns en stenlagd eller kallmurad stor grop som användes för vargjakt. Den senare sparade jag till ett senare besök.



Min vana trogen var jag ju tvungen att dokumentera lite vårblomster i backarna. Blå- och vitsippa - samt gul? Jag är usel på floristik. Kanske någon vänlig själ kan hjälpa mig?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar