fredag 19 april 2013

MP på konferens om allergi o astma


Idag har jag, både som KI-lektor och landstingspolitiker för Miljöpartiet, deltagit på Allergy Research Day anordnad av Centrum för Allergiforskning (CfA). Sedan detta centrum bildades för drygt ett decennium sedan så har fantastiskt mycket forskning och nätverkande, nationellt och internationellt, åstadkommits. Som fd styrgruppsledamot i CfA så unnar jag mig att känna stolthet över detta.

Samtidigt känner jag viss oro eftersom den styrande majoriteten i Stockholms läns landsting håller på att avveckla sitt stöd till CfA. Oförståeligt i mina ögon!

Nåväl, när jag skriver detta så är konferensen inne i slutskedet och ska avslutas med en paneldebatt. I den kommer min partikollega Helene Öberg, sjukvårdspolitisk talesperson för MP, ingå. Bra att MP syns ordentligt i sammanhanget eftersom det har klara kopplingar till hållbar utveckling.

När det gäller exempelvis pollenallergier så kommer detta hälsoproblem öka i takt med att den globala uppvärmningen och klimatförändringar förlänger pollensäsongen och introducerar nya växtslag i vårt land.

I efterhand kan jag säga att Helene Öberg gjorde en utmärkt insats. Hon lyfte fram bl a betydelsen av förbättrad miljö i landets skolor (där 40% anges ha fuktskador!?), och att kunskasöverföring från forskning ut i vården förbättras. Helene lyckades t o m på ett självklart och muntert sätt uppmana alla som ville ha förbättringar att rösta på ett parti som - tyvärr - aldrig ännu suttit i regeringen (dvs MP, inget annat parti...).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar