lördag 16 mars 2013

Årsmöte, Mångfald, Kaffe och Bulle

Miljöpartiet är, vågar jag påstå, det enda större svenska parti som på riktigt välkomnar mångfald i alla dess former. Framförallt om vi talar mänsklig mångfald.
Idag deltog jag som Upplands Väsbys regionombud på MP Stockholmsregionens årsmöte då vi fastställde fjolårets verksamhetsberättelse, bokslut, budget och plan för 2013. Vi valde också styrelse för kommande året och i det sammanhanget så konstaterade jag att det förvisso var jämn fördelning mellan kvinnor och män i valberedningens förslag, men tyvärr så var det förvånansvärt glest med representation av invandrare, eller förstagenerationssvenskar som Paul Lappalainen och jag föredrar som benämning. För egen del är jag ju andragenerationssvensk! ;-)

Hursomhelst, det är tydligt att det är svårt att få en god representation som avspeglar stockholmsbefolkningen där ju faktiskt minst 20% är födda i annat land. Även inom MP måste vi jobba hårdare med detta och i alla sammanhang visa vad vi står för.

Årsmötet var ändå intressant och kul (!), trots att det med solen skinande utanför fönstret pågick mellan kl 10 och 17. Inte minst med en inspirerande inledning av MP:s manliga språkrör Gustav Fridolin.

Apropå Gustav och mångfald så var det idag premiär för Fridolins podcast där han samtalar med Jason Diakité - kanske mer känd som artisten Timbuktu:


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar