fredag 11 januari 2013

Time-out - på bloggen




Jag har i höstas sett filmen om Palme på bio, och därefter också TV-serien under julhelgen. När jag skriver detta så har jag just sett det sista avsnittet i serien om Stenbeck.
Två fascinerande män och livsöden som på flera och olika sätt betytt mycket för Sverige. Samtidigt är dessa män väldigt olika, knappt jämförbara - eller?

Nåväl, i likhet med en tidningskrönikör häromveckan så väntar jag nu på ett motsvarande modernhistoriskt porträtt av en svensk kvinna som gjort avtryck. Sådana finns ju faktiskt. Vi får se hur lång den väntan blir.

Apropå väntan, över till nåt helt annat:
Jag noterar på det aningen fåfängliga räkneverket här på bloggen att vi passerat 50 000 klick. Inte illa. Det hade jag definitivt inte förväntat mig när jag lite trevande började skriva för drygt tre år sedan.

Ibland funderar jag över vad som driver oss att visa upp oss i s.k. sociala medier - på bloggar, på Facebook, på Twitter? Det finns säkert många olika svar på det beroende av vem man frågar. För egen del så är det nog ett exhibitionistiskt sätt att reflektera över tingens ordning.
Det handlar naturligtvis också om att få bekräftelse. Vem vill inte bli "Gillad" på Facebook!?
Och det handlar också om att försöka föra ut ett budskap. däremot så är budskapet kanske inte alltid så kristallklart tydligt, inte ens för mig själv.

När det gäller sociala medier så finns det också en uppenbar risk att det blir ytligt, fördummande, fartblint, krystat - tomt. Av bland annat den anledningen så beslutar jag mig för att ta en time-out med bloggskrivandet. Vi säger en månad tycker jag. Då hinner jag reflektera en del för mig själv, och bli extra sugen på att publicera kommentarer till dagsaktuella händelser av olika slag. Jag tror det blir nyttigt med en "vit" månad. Men vi får se om jag klarar abstinensen...


2 kommentarer:

  1. Jag tycker ofta det är svårt att följa vad som händer inom kommunal- och landstingspolitiken, så bloggande politiker har ju den förtjänsten att de kan synliggöra lokala frågor som inte syns i media. T ex den här bloggen. Å andra sidan verkar intresset för lokalpolitik inte vara så stort bland de flesta.

    SvaraRadera
  2. Tack Markus, för din viktiga kommentar, även om jag har en något motsatt bild, nämligen att det är ganska många lokalpolitiker som bloggar, eller? Däremot vet jag inte hur det är med innehållet, dvs i vilken grad och med vilken frekvens de verkligen beskriver den vardagliga politiken.
    Vad gäller din reflektion att intresset för lokalpolitik inte tycks vara så stort bland de flesta så håller jag med dig, men samtidigt uppfattar jag att många ändå bryr sig om lokala frågor, men kanske inte tänker på dem i form av (potentiella) politiska spörsmål?

    SvaraRadera