söndag 6 januari 2013

Grön Ungdom: Reklamfri tunnelbana!

I Dagens Nyheter publicerade Grön Ungdom igår ett debattinlägg där man föreslår att kollektivtrafiken ska vara fri från reklam. Med argument som att reklamen står för endast någon procent av SL:s totala intäkter, samt att reklamen bidrar till köphysteri samt ett snedvridet kvinnoideal så är jag benägen att hålla med om att det offentliga rummet gärna kunde vara "rent".

Det finns många andra städer som redan genomfört liknande reformer, till och med gått steget längre och förbjudit all utomhus- och trafikreklam (exempel São Paolo).

En av författarna till debattinlägget är Grön Ungdoms ena språkrör, Rebecka Carlsson. Som jag nämnt tidigare (Språkrörstal från hjärtat) så höll Rebecka ett fantastiskt tal på partikongressen i våras, där hon mycket öppenhjärtigt beskrev smärtsamma minnen av självupplevda komplex och ätstörningar. Hon påpekade att mellan 5 och 10 % av alla kvinnor drabbas av ätstörningar och jag kan mycket väl tänka mig att det åtminstone delvis hänger ihop med en alltmer sexualiserad och objektifierande reklam, i tidningar, i TV - och i tunnelbanan.

2 kommentarer:

  1. Dubbelt så många män än kvinnor tar livet av sig så kanske skall man inrikta sig på orsakerna till det än om kvinnor mår dåligt av reklam i t-banan?

    SvaraRadera
  2. Tack för viktigt påpekande, men det ena behöver inte utesluta det andra. Det finns ingen motsättning.
    Vårt samhälle (inklusive många män?) skulle kanske må bra av att vara fredat från kommersiella budskap, framförallt i det s.k. offentliga rummet. När det sedan kommer till förklaringar till att män begår självmord så är det sannolikt en mycket komplex fråga där oehört mycket behöver göras.

    Under 2012 hölls en bra debatt i Stockholms landstingsfullmäktige om förslag rörande förebyggande av självmord:
    http://www.sll.se/Handlingar/HSN/2012/(02)%2015%20februari/p%2017%20HSN%201110-1278.pdf

    SvaraRadera