onsdag 5 december 2012

PendeltågsKAOS


Idag den 5 december 2012 tycks pendeltågstrafiken ha en av sina sämsta dagar. Jag inledde min resa till Flemingsberg med 45 min väntan på stationen i Upplands Väsby. Förseningar pga "rådande väderlek".

Under merparten av väntan stod det på informationstavlan att tåget skulle avgå om 1 minut (!?)
Samtidigt dånade Uppsalatåget o andra regionaltåg fram utan problem.
Till slut kom tåget och, som packade sillar tog vi oss i snigelfart till Centralen. Där skulle tåget tas ur trafik och vi skulle få byta till det tåg som, enligt uppgift, låg hack i häl. Sedan ändrades informationen; vårt tåg skulle fortsätta. Det märkliga var emellertid att vi inväntade tåget bakom - och sedan fick det köra först, mot samma destination!

När vi väl började rulla så var det inte långt. På bron mellan Centralen o Södra station stannade vi pga tågkö. När jag skriver detta har vi stått still här i en och en halv timme! En vänlig anställd ordnar så att kissnödiga kan få lätta i plastpåse inne i förarhytten. Uppskattat av många!

Jaha, jag inledde min resa för tre timmar sedan och har kommit från Upplands Väsby till (nästan) Stockholm Södra. Nu har vi just fått information om att tåget ska försöka backa tillbaka till Centralen.

Två frågor uppenbarar sig:
1. Ska jag ändå försöka ta mig till KI i Flemingsberg? Hur i så fall?
2. Vintern är här men idag är det bara ca 4 minusgrader och lite yrsnö. Hur kan detta orsaka problem av denna magnitud?

Förresten, en tredje fråga:
Hur ska det gå när den riktiga vintern slår till?


När jag skriver dessa sista rader, som ett tillägg, så har det gått fyra och en halv timme sedan jag kom till Upplands Väsby station imorse. Nu har både tåget och jag backat till Centralen och sedan till Karlberg där jag promenerat - genom snöstorm - till Karolinska Institutet. Efter det inser jag att trafiken, bil såväl som tåg, kan ha svårigheter att rulla. Kanske var det idag som den riktiga vintern slog till...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar