lördag 17 november 2012

Språkrör, järnrör och käftsmällar

Nyhetsveckan har på ett fascinerande sätt dominerats av - ett järnrör!?
På min blogg har jag medvetet undvikit att nämna SD som politisk företeelse eftersom det är en stor sorg att detta främlingsfientliga parti tagit sig in i Sveriges riksdag. Och SD förtjänar inte mer uppmärksamhet, tvärtom.

Efter förra veckans plågsamma besked att SD under kort tid lyft som en dopad sufflé till fantasinivåer i de senaste opinionsundersökningarna så var det ändå med viss förvåning jag konstaterade att SD-sufflén lika snabbt fallit ihop till en mer verklighetsnära nivå. Och detta genom att masken ryckts av SD:s politiska ledning och en makalös soppa av rasistiska och könsdiskriminerande otidigheter spelats upp i kombination med skramlandet av järnrör, förmodligen tänkta att slå in skallen på osvenska föroreningar som Soran? Eller undertecknad?

För att mota undan sorgen över det inflytande som SD trots allt har på svenska politik idag så är humor det kanske starkaste vapnet. Därför är det med ett extra varmt leende jag idag tagit del av fyndigheter som:

Järnröret talar ut:
Som del i en byggnadsställning tillför jag mer i byggandet av ett bra Sverige än SD och Almqvist.
(väl formulerat av Felix Lindberg)

och

MP har språkrör. SD har järnrör.(tweet av okänd författare?)


Apropå detta, igår kväll hölls världshistoriens första öppna mingel i det nybildade nätverket Stockholm Students for Sustainability och som ett av flera uppskattade programinslag så fick vi en tidsanpassad verbal käftsmäll av poeten Ulf Hasselbäck. Du kan också ta del av dikten 5,7%.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar