lördag 24 november 2012

Sjuksköterskeupproret Årets lobbyist - nästan

Ulrika Blumfeldt, sjuksköterska utbildad på Röda Korsets högskola i Stockholm, var nära att knipa titeln Årets lobbyist 2012. Detta som representant för det s.k. Sjuksköterskeupproret med krav på minst 24 000 kr i ingångslön som nyutexaminerad sjuksköterska. Nåja, det blev i alla fall ett välförtjänt hedersomnämnande för Ulrika och Sjuksköterskeupproret.

Ulrika, uppenbarligen en tuffing som gör rätt för sin tuffa panter/mohawk-frisyr, är själv ett exempel på att trägen vinner och fick själv igenom kravet på 24 000 kr i ingångslön.

I tidningen Resumé så beskriver Ulrika hur ansvariga sjukvårdspolitiker hela tiden hukat och försökt undvika kontakt med Sjuksköterskeupproret:

"Vi fick tag på Filippa Reinfeldts (sjukvårdslandstingsråd) pressekreterare, för vi ville överlämna vår namninsamling. Vi hade rekat innan och visste att hon var i landstingshuset. Men han sa att han inte visste var hon var. Hon har inte ställt upp på en enda intervju om detta. Men om det handlar om hennes kakrecept tackar hon ja direkt."

Tuffa ord från Ulrika, men kanske inte helt utan ett korn av sanning...
Om jag minns rätt så hävdade man visserligen från den politiska majoritetens sida att det inte var sjukvårdslandstingsrådet Reinfeldt (M) som ansvarade för denna fråga utan Anna Starbrink (FP) som ordförande i Produktionsutskottet.

Förresten, apropå Anna Starbrink och Produktionsutskottet så fick jag för en tid sedan via MP:s landstingskansli en förfrågan om jag kunde delta som MP:s representant på ett seminarium om kompetensförsörjning. Seminariet som skulle hållas i Landstingssalen (som rymmer drygt 200 sittande) hade flera intressanta och viktiga inslag från Utbildningsdepartementet, från Karolinska Institutet och från SLL Personal rörande vilka utbildningar, och vilka utbildningsvolymer, som behövs för att trygga framtidens sjukvård i länet. Jag anmälde mig bums i egenskap av landstingspolitiker och ledamot i landstingets Forskningsberedning som ju ansvarar för att bereda frågor kring forskning och utbildning. Till min stora förvåning och besvikelse fick jag (efter en del oklara besked och turer) ett kristallklart meddelande från Anna Starbrink att jag inte var välkommen på seminariet eftersom det riktade sig endast till Produktionsutskottets ledamöter - samt bolagsstyrelser (!). Man kan inte låta bli att undra vad de är rädda för? Att hela Forskningsberedningen (9 ledamöter) skulle vilja invadera Landstingssalen? Eller att jag skulle ställa någon knepig fråga? Eller att en dialog skulle inledas mellan Produktionsutskottet och Forskningsberedningen!?
Hemska tanke!

Jag påtalar ofta vikten av att hantera de viktiga bemannings- och kompetensförsörjningsfrågorna på ett integrerat sätt i landstingets olika organ, inte i ett förödande stuprörs-tänk. Sannolikt är det tyvärr denna stuprörsmentalitet som delvis ligger till grund för de ökande bemanningsproblem vi ser inom sjukvården idag.

Om vi ska kunna säkra en väl fungerande hälso- och sjukvård i framtiden så måste vi föra en bred dialog och samarbeta kring utbildning, forskning, vård och kompetensförsörjning. Dessutom måste vi avlöna vårdens viktigaste resurs, personalen, på rätt sätt. Därför lyckönskar jag Sjuksköterskeupproret i det fortsatta arbetet och jag hoppas dessutom att alla berörda "medellånga vårdutbildningar"gör gemensam sak för att uppnå löner på rimlig nivå. Det är bl a med rätt löner som vi skapar en långsiktigt hållbar vård.
Jag vet att vissa menar att en ansvarstagande politiker inte får uttrycka sig på ett sådant sätt. I min värld är det precis tvärtom. Det är att i sanning ta långsiktigt ansvar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar