torsdag 1 november 2012

Mobilterror i gryningen

Imorse väcktes jag kl 05.30 av en ny digital signal. Det var hustruns nya mobiltelefon, där jag själv varit med om att programmera in väckning till kl 06.30. Yrvaken tittade jag på min egen mobil. Den visade just 05.30 vilket jag syrligt upplyste hustrun om. Samtidigt konstaterade vi båda att man inte kan lita på det, dessa dagar efter tidsomställning, dvs från sommar- till vintertid. Alltså var jag tvungen att knalla upp och bekräfta den tidiga timmen genom att titta på någon annan klocka. Mycket riktigt - mikrovågsugnen visade tiden 05.30.

Jag ramlade tillbaka i sängen och försökte somna om. Hustrun med rätta orolig över hur vi nu skulle vakna i rätt tid? För egen del hade jag bestämt mig för att lita på min egen mobil som var inställd på 07.00 - sovmorgon!

Det var naturligtvis lögn att somna om. Jobbsaker och planering för dagen hade redan börjat snurra igång i hjärnan. Samma sak med hustrun som så småningom kapitulerade och klev upp.

Uppenbarligen hade jag ändå lyckats somna om eftersom jag väcktes av ett inkommande mejl (jag hade kl 05.30 klickat igång nätverket i mobilen eftersom jag tänkte att det ökade sannolikheten att den skulle visa rätt tid...).

Jag tittar på mobilen - klockan är 07.08. Åh, nej! Inte idag igen! Den förb... mobilen!
Nåväl, pulsen går ner efter ett tag. Frukost och tidningsläsning. Så småningom avbryts tillvaron av en munter väckningssignal från min mobil - kl 08.00. Detta trots att väckningen är programmerad till 07.00.

Samma sak har upprepats hela veckan, sedan omställning från sommar- till vintertid. Jag har försökt åtgärda genom att ställa in tiden manuellt, genom att radera väckningen och programmera in på nytt. Inget hjälper.

Så här är det visserligen varje gång vi har en övergång mellan sommar- och vintertid (eller vice versa). Om jag minns rätt så rättar det till sig automatiskt efter någon vecka. Det är bara att uthärda, men visst undrar man över logiken i ovanstående agerande av våra mobiltelefoner!?
Och hur undviker man detta nästa gång???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar