lördag 3 november 2012

Jag och min far


Jag var tveksam till att titta på Så mycket bättre ikväll. Ännu en bedagad artist som hyllas efter år av supande och knarkande. Men jag fastnade, och mot slutet av programmet så har jag kapitulerat. Olle Ljungström tycks vara, eller har varit, ett språkligt geni i sina texter. Och som näst sista nummer så slår Magnus Uggla (!) till med en mycket känslomässig blivande klassiker: Jag och min far.

Magnus Uggla, vars pappa gick bort för 12 år sedan, hade tydligen gjort om låten en del. Hursomhelst så var knappt ett öga torrt, inklusive för egen del. Jag har själv ett komplicerat förhållande till min egen pappa - som gick bort för ganska exakt 20 år sedan...

video


Jag inser att jag fortfarande är förbannad. Men inte på pappa, utan på fattigdom, bristfällig utbildning, diktatur och krig. Det var det som formade pappa. Och det har i sin tur format mig.
Det är därför jag engagerar mig. På bilderna syns jag och min far.

video



I ett senare inlägg (Om jag och min far...) har jag utvecklat och kompletterat ovanstående en aning.
Dessutom har jag redan för ett par år sedan berättat om pappa (Maskrosor och maskrosbarn).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar