onsdag 21 november 2012

Gudrun 86, Personalkarusellen - och ny platt-TV?

Imorgon onsdag är det möte i Upplands Väsbys produktionsstyrelse igen, eller Styrelsen för Väsby Välfärd som den föreslås byta namn till. Detta samtidigt som den egna kommunala hemtjänsten demonteras.

Idag läste jag en insändare i DN av Gudrun i Säffle. Gudrun, som är 86 år, fick för ett år sedan dramatiskt försämrad syn och måste då få utökad hjälp av hemtjänsten. Hon märkte då att det var rena personalkarusellen; Efter en och en halv månad hade Gudrun haft 32 olika anställda hemma hos sig. I somras kom den 50:e - som fick ett diplom av Gudrun!

Innan sommaren var slut kom den 60:e. Det blev droppen för Gudrun som meddelade hemtjänstledningen att det var oacceptabelt att en synskadad ska tvingas hålla reda på 60 olika hemtjänstanställda.

De första åren med hemtjänst så hade Gudrun samma personal som kom varje gång. Det gav en stor trygghet.

I insändaren berättar Gudrun sakligt att Säffle kommun, i likhet med många andra kommuner, har infört ett datoriserat planeringssystem, Laps Care, som räknar ut hur hemtjänstpersonalen används så effektivt som möjligt. Tyvärr så tar systemet ingen mänsklig hänsyn till att vårdtagaren ska känna trygghet i att samma personal återkommer. Det skulle kosta för mycket!

En snabb sökning på webben visar att Laps Care är ett flashigt datasystem som kan spara pengar åt kommunen. Tyvärr så hittar man också reaktioner från hemtjänstpersonal som tycker att systemet är dåligt och orsakar stor stress, förmodligen hos både personal och vårdtagare.

Jag är tacksam att Gudrun skickat in sin insändare eftersom det ger en klar bild av vart vi är på väg i vår dumsnåla effektiviserings-iver. För att kunna hålla nere skattenivåerna, helst kanske sänka skatten så vi kan konsumera mer, så sparar vi in på vård, skola och omsorg på ett sätt som förmodligen kommer ta ut sitt pris så småningom.

Vi bortser från egentligen självklara mänskliga värden i välfärden, bara för att vi ska ha råd att köpa ännu en platt-TV, kanske till toaletten denna gång?


4 kommentarer:

  1. Hur vill du göra så att Gudrun får ett fåtal återkommande personer som tar hand om hennes hemtjänst?

    SvaraRadera
  2. Hej, och tack för din fråga!
    I första hand vill jag avsätta tillräckligt med pengar för att hemtjänsten ska kunna fungera på det sättet. Dels ser jag det som vår förb... skyldighet gentemot våra äldre, dels ser jag det som en långsiktig investering eftersom det sannolikt ger en hälsobringande högre kvalitet i äldreomsorgen. Därmed kanske rentav en pengamässig besparing i slutänden?

    Eftersom jag själv är forskare i grunden så kan jag se anledning att mäta effekterna för att skapa argument och motivering för det jag kallar en mänskligare omsorg, i detta fallet inom hemtjänsten. Eller, kanske finns redan evidens för detta? Kom gärna med tips om någon vet.

    Hur ska då äldreomsorgen få de resurser som tycks behövas för en mänskligare hemtjänst, där de äldre har möjlighet att skapa en relation till hemtjänstpersonalen och känner igen dem från gång till gång, och där mer tid kan ägnas åt besöket än 3 minuters lägeskoll?

    Jo, dels kan det handla om en omfördelning och smartare användning av befintliga resurser (förutsättningar för detta varierar naturligtvis mellan olika kommuner), dels kan det definitivt handla om att skatten behöver höjas. Jag själv, som är relativt högavlönad som universitetslektor, är beredd att betala mer i skatt om jag vet att det används till bättre äldreomsorg, bättre hemtjänst, bättre skola.

    Min text handlar ju egentligen om att vi - av flera skäl - behöver ställa om från konsumtion av prylar till tjänster, däribland välfärdstjänster som exempelvis bra hemtjänst.

    Jag hoppas ovanstående är svar på din fråga. Återkom annars.
    /Michel

    SvaraRadera
  3. - omfördelning och smartare användning av befintliga resurser.
    Eller som andra brukar skriva: Spara på nåt annat.
    Men frågan är bara hur och på vad?
    Jag tror det är svårt att få ändring på detta eftersom det för en brukare blir en massa olika personer oavsett om det är privat eller kommunalt.
    Jag har själv inget svar. Men jag tackar för ditt.

    Måste faktiskt säg en sak som jag högaktar miljöpartister för och det är att ni svarar på era bloggar betydligt oftare än andra partier!

    SvaraRadera
  4. Du har naturligtvis helt rätt. Eftersom t ex skolan skulle behöva få ett generellt lärarlyft så kan det vara svårt att omfördela. Just därför behövs nog i många fall en skattehöjning.
    Förresten, i mitt tidigare svar var jag otydlig när det gäller detta; Min allmänna inställning är att vi som tjänar mer än genomsnittet ska också betala mer i skatt, inte bara i kronor utan också som andel av inkomsten (=progressiv skatt).

    Avslutningsvis tackar jag för berömmet. Om jag ska försöka gissa på en förklaring till att vi inom MP är bättre på att svara på våra bloggar så beror det på att vi är ett modernt parti som ser samhällsdialog som väldigt viktig. Följaktligen ser vi sociala media som en viktig resurs i att stärka demokratin.
    /Michel

    SvaraRadera