onsdag 31 oktober 2012

(M)aktens män vill inte bli uppringda

Ytterligare en TV-kommentar:
Jag tittade tidigare ikväll på Uppdrag granskning som ikväll handlade om turerna kring bilföretaget SAAB. Det var ett intressant program som nyanserade bilden av vad som föregått den tragiska konkursen. Enligt uppgift i programmet så ska Hans Lindblad (M), statssekreterare på finansdepartementet tillika närmaste man till finansminister Anders Borg, ha sagt att "Sverige klarar sig bra nu. Saab kan vi klara oss utan."

Ett anmärkningsvärt uttalande naturligtvis, med tanke på att Hans Lindblad måste sägas representera regeringen i detta fallet.

Men något jag reagerade ännu starkare på var hur Hans Lindblad reagerade när han blev uppringd av Sveriges Television:
"Hur har du fått tag på mitt telefonnummer!?"
"Det här telefonnumret får inte lämnas ut."
"Det är mycket bekymmersamt!"

Se själva 33 minuter in i programmet.

Jag är fritidspolitiker i min hemkommun och i landstinget. I och med det så måste jag tillhandahålla mina privata kontaktuppifter, bl a telefonnummer, via kommunens och landstingets webb.

För egen del tycker jag det är MYCKET bekymmersamt att Hans Lindblad, i sitt uppdrag som rikets tjänare, förväntar sig att att inte vara nåbar ens för granskande journalister!
"Det är mycket bekymmersamt!"
Helt rätt!
Maktfullkomligheten har talat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar