onsdag 31 oktober 2012

Apoteksutredningen - Äldre ska söka sina läkemedel på internet...

Jag sitter just och tittar på ett plågsamt nyhetsinslag om den s.k. Apoteksutredningen. Redan när jag läste om den i tidningen imorse så valde jag att le istället för gråta med anledning av förslaget att kunderna - i de flesta fall äldre - ska söka på internet för att se var deras mediciner kan tänkas finnas tillgängliga i det numera komplexa apotekssystemet. Drygt en miljon svenskar använder inte internet och majoriteten av dessa är äldre. Dessutom vill naturligtvis de äldre känna trygghet i att deras medicin finns på ett och samma apotek. Det kan inte vara meningen att sjuka människor regelbundet ska jaga runt hela stan för att hitta sina mediciner.

Mångfald, konkurrens och valfrihet - Då blir allt med automatik bättre!?

Nja, det återstår nog att bevisa, även i detta fallet.
Jag har tidigare berört effekterna av apoteksreformen, t ex här:
Inspiration från ditt apotek

I Aktuellt-inslaget denna kväll medverkar Anne Carlsson, ordförande i Reumatikerförbundet. Eftersom Anne och jag sitter i samma referensgrupp för Strategiskt Forskningsområde Vård så har jag nöjet att prata med henne emellanåt. Anne företräder en stor patientgrupp och har efter många år som ordförande ett imponerande nätverk i Vård-Sverige och är mycket kunnig i vårdfrågor av olika slag. I Aktuellt så berättar Anne Carlsson om ett äldre par som nyligen besökt en akutmottagning pga sjukdom. Ett recept skrivs ut av läkaren och det äldre paret sätter sig sedan i en taxi och tvingas åka runt till tre olika apotek utan att få tag på medicinen. Tack Göran Hägglund (KD) för en reform som fördyrat och försvårat för sjuka och gamla!

1 kommentar:

  1. (Drygt en miljon svenskar använder inte internet och majoriteten av dessa är äldre.)
    Mina föräldrar har inte internet men de ringer mig så hjälper jag dom.

    SvaraRadera