måndag 10 september 2012

ME-seminarium med stjärnglans!

Imorgon tisdag hålls ett mycket intressant seminarium om ME/CFS på Landstingshuset i Stockholm.
Det är Riksföreningen för ME-patienter (RME) som anordnar seminariet. Forskningslandstingsrådet Stig Nyman (KD) håller inledningsanförande, vilket gläder mig. Stig är ordförande i landstingets forskningsberedning där jag sitter som Miljöpartiets ledamot. Vi har tidigare fört lite av en dialog om ME-frågan, men det är något som förhoppningsvis kan intensifieras framöver.

Tyvärr, eftersom jag är fritidspolitiker, så har jag svårt att hinna iväg på seminariet imorgon. Men varför är det då så intressant? Jo, de norska forskarna Fluge och Mella medverkar med senaste nytt från kliniska forskningsstudier med Rituximab som visat sig vara mycket lovande. Detta har jag skrivit om tidigare på bloggen, bl a här:
                                           En Norgehistoria - Är gåtan ME/CFS löst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar