tisdag 18 september 2012

I had a phone call - Miljöpartiets hälso- och sjukvårdspolitik ger eko i omvärlden!

Idag har jag befunnit mig på ett möte på en av länets Akademiska Vårdcentraler. Det är alltid intressant och stimulerande att vara ute i vårdmiljöerna och träffa personal. Men idag blev jag rejält distraherad så fort jag kommit innanför dörrarna på vårdcentralen. Min telefon ringde och innan jag svarade så hann min blick uppfatta ett utländskt nummer på skärmen.
- Good morning! Is this Michael Silvestri?

Det visade sig att det var en journalist från brittiska tidskriften The Guardian som ville ha en intervju om the Swedish Green Party - och vår hälso- och sjukvårdspolitik!
Och gentlemannen i andra änden av linjen befann sig i Stockholm och ville intervjua mig redan samma eftermiddag!

Efter att ha hämtat mig förklarade jag att jag är fritidspolitiker och jag hänvisade till Miljöpartiets talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor på landstingsnivå, Helene Öberg, tillika sammankallande i partistyrelsen på riksnivå.



Vad jag inte tänkte på var att det just idag var landstingsfullmäktige varför Helene kunde vara svår att nå.
Nåväl, allt ordnade sig och Helene gjorde en intervju för The Guardian på kvällen, efter fullmäktige.
Jag tycker att det är fantastiskt roligt att utländsk (!) press uppmärksammat att Miljöpartiet inte är ett enfrågeparti utan att vi på ett seriöst och visionärt sätt bedriver politik utifrån ett helhetsperspektiv. Det inbegriper naturligtvis att både främja hälsa på ett förebyggande sätt liksom att återskapa hälsan hos sjuka människor genom bra vård.
Det ska bli spännande att läsa artikeln så småningom.

Förresten, på The Guardian's webbsida lärde jag mig att brittiska Green Party fått ett nytt språkrör, Natalie Bennett - tidigare journalist på The Guardian!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar