onsdag 26 september 2012

Gottfrieskliniken hotad? Väcker oro bland ME-sjuka i hela landet

Jag har fått signaler om att landstinget i Västra Götaland diskuterar att dra in anslagen för Gottfrieskliniken i Mölndal. Detta skulle sannolikt vara detsamma som ett nedläggningsbeslut vilket oroar tusentals ME-sjuka, inte bara i väst utan i hela landet. Gottfrieskliniken har nämligen genom åren etablerat sig som den kanske främsta vårdgivaren i Sverige när det gäller kompetens kring ME/CFS.

I Stockholmsregionen har vi tack och lov fortfarande ME-enheten på Danderyds sjukhus, men ibland går rykten om att även denna klinik, som i nuläget drivs som projekt, kan komma att läggas ned.

Negativa rykten och oro av detta slag är vad de ME-sjuka minst av allt behöver. Istället så bör landstingen i hela landet samordna och etablera en långsiktig ME-vård baserad på vetenskap och beprövad erfarenhet. Där kan Stockholms läns landsting gå före och visa vägen!

4 kommentarer:

  1. Om inte Gottfrieskliniken och Danderydmottagningen blir kvar, finns ju heller inget patientunderlag för den lovande svenska biomedicinska ME-forskningen som just tagit fart. Det vore bedrövligt!

    Exempel på intressant svensk forskning som pågår:
    http://www.meresearch.org.uk/research/studies/ongoing/microbiomarkers.html

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort när jag blev sjuk, om inte Gottfriesmottagningen hade funnits. Det här är katastrof! Primärvården i Gbg-området kan ingenting om ME. Tro mig, jag träffade en hel hög med läkare och trots att jag hade jättetydliga symptom var det ingen som ens nämnde ME.

    SvaraRadera
  3. Det vore katastrof att stänga Gottfries Clinic. Hoppas inte ryktet är sant.

    SvaraRadera
  4. Då jag arbetar träffar jag varje månad personer som fått sina liv förstörda på Gottfrieskliniken , de är ofta väldigt nöjda själv att ha fått beskedet att de kommer vara trötta resten av livet. Men det är mycket lättare att rehabilitera personer som inte varit där. Jag hoppas bidraget till Gottfrieskliniken upphör snart då den kliniken skapar enormt lidande bland människor det faktiskt är synd om och i många fall kan bli bättre.

    SvaraRadera