måndag 25 juni 2012

Visdomsord från Istanbul


Sedan någon dag är jag tillbaka i ett kyligt och regnigt Stockholm efter en het vecka i Istanbul. Jag var där i tjänsten för mitt uppdrag inom Centrum för Klinisk Utbildning, för att delta i en internationell konferens om verksamhetsintegrerat lärande: WACE International Conference - Where East meets West and Theory meets Practice. Förutom en del intressanta föreläsningar och workshops samt inspirerande möten med människor från hela världen så blev jag positivt överraskad av att frågor kring hållbar utveckling (sustainability) kom upp vid ett flertal tillfällen under konferensen. Det nämndes aldrig men till saken hör ju att samtidigt med denna konferens så hölls ju ett "riktigt" hållbarhetsmöte i Rio de Janeiro (Rio+20 United Nations Conference on Sustainable Development), som väntat tyvärr med magert resultat verkar det som.

En av huvudföreläsarna på konferensen i Istanbul, Krishen Mehta från Global Financial Integrity, pekade på flera problemområden, bl a internationell fattigdomsbekämpning. På frågan vem som måste agera så menade han att det måste regeringar, företagsvärlden, akademin - och vi alla som individer. Det sistnämnda underströk han med ett citat av Buckminster Fuller:
You do not belong to you. You belong to the universe.
Du tillhör inte dig själv. Du tillhör universum.

En fortsättning på citatet lyder The significance of you will for ever remain obscure to you.
Dvs den totala betydelsen av dig kommer du aldrig själv få en klar bild av.

När vi ändå är inne på utmaningar framför oss, och betydelsen av varje människas enskilda insatser så kan jag inte låta bli att avsluta med ytterligare ett citat, denna gång från John F Kennedy:
En enda människa kan göra skillnad. Och varje människa måste försöka.

På bilden ovan ses några pigga Istanbul-barn som jag träffade när jag vandrade i staden.
Where do you come from? Sweden? Ah! Ibrahimovic! Elmander!
Fotbollen är ett globalt kommunikationsmedel, åtminstone i mästerskapstider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar