måndag 25 juni 2012

To bee or not to bee...



Dålig ordlek, jag vet. Men det var en så härlig artikel om bin i Svenskan idag. Inte minst den tuffa, urbana sorten - Urban bees!
Enligt artikeln så har vi bina att tacka för 75% av allt vi äter! Nästa gång du ser ett bi, glöm inte att tacka och bocka.

Med tanke på binas betydelse för oss så är det minst sagt oroväckande att man idag talar om en global bidöd:
"I södra Tyskland dog 80 procent av de odlade bina och i Sverige en fjärdedel år 2010. I Sichuanprovinsen i Kina är bina redan försvunna och där får människor själva pollinera fruktträden med pensel för att få någon skörd. Tidskrävande, arbetsamt och dyrt om man jämför med det gratisarbete bin gör. Det globala pollineringsvärdet som bin utför är värderat till 1 900 miljarder kronor."



Vad är det då som orsakar bi-döden? Ja, som vanligt så är det nog tyvärr människans framfart, huvudsakligen genom jordbruksgifter. Ganska paradoxalt i så fall: Människan hotar stora delar av det framtida jordbruket (som ju är beroende av pollinering) genom att kortsiktigt bespruta dagens odlingar. Som sagt, kortsiktigt, korkat - och minst sagt bekymmersamt.
Som jag kanske nämnt tidigare på bloggen - om det inte märks ändå? - så är jag ju något av en "photoholic", men det kan man ju ha nytta av ibland ;-)
På bilden ovan är jag ganska säker på att det är bakdelen på ett bi man ser i squash-plantans blomma. Nedan ses en annan pollinerande insekt som vi också har anledning att tacka samt vara rädd om.




Det är humlan som av någon anledning fastnar betydligt oftare på mina bilder. Ett tecken i sig på begynnande bi-brist? Jag tror jag ska bygga ett bi-bo av bambupinnar för att försöka hjälpa bina att hitta en plats att lägga ägg.

Nåväl, om någon mot förmodan är osäker på hur en geting ser ut så är den mindre luden och därför inte mycket av en pollinerare. Däremot kan den definitivt vara "busy as a bee", t ex när vi sitter i trädgården och inmundigar något gott - som även getingarna vill ha en munsbit av. Och när jag säger munsbit menar jag det bokstavligen. Se nedan när getingpatrullen invaderat efter en härlig sommarmiddag på vinkokta blåmusslor. Målmedvetet, och överraskande snabbt sågar getingen sig igenom köttet och flyger iväg med en bit lika stor som den egna underkroppen. Imponerande!






2 kommentarer:

  1. Utanför ett av mina sovrumsfönster står ett gammalt äppelträd. Trädet står så nära att jag kan ta på det om jag öppnar fönstret.

    Tidigare i våras när trädet stod i blom var det värsta flygplatsen här. De små trädgårdsarbetarna gjorde sitt jobb (helt gratis) och nu ser vi resultatet. Små kart på grenarna. Senare framåt hösten kommer jag att kunna sträcka ut handen genom sovrumsfönstret, plocka in ett "busfärskt" och synnerligen närproducerat äpple från det gamla trädet.

    Tack bina :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Picus för härlig beskrivning!
    /Michel

    SvaraRadera