söndag 10 juni 2012

Gröna hus och sopsortering - up in the air!


Idag medverkade jag i evenemanget "Eko-hjulet" på Medborgarplatsen. Som jag nämnt tidigare så var det Antonia Ax:son Johnsons Stiftelse för Miljö och Utveckling som samlat forskare och experter från olika lärosäten och organisationer för att prata miljö, klimat och hållbar utveckling med unga och gamla som köade i en strid ström för att få åka i pariserhjulet.

Från Karolinska Institutet var vi några som medverkade under lördagen och söndagen. För egen del utgick jag oftast från min virusforskning och då kunde vi hamna i diskussioner om läkemedelsanvändning, antibiotikaresistens, genteknik, och nya, "exotiska" infektionssjukdomar som sannolikt kommer dyka upp oftare hos oss pga klimatförändringarna. Men ibland stack samtalet iväg i andra spännande riktningar som gröna hus, eller källsortering.

Så ofta jag kunde så berörde jag gärna begreppet Planetary Boundaries (Jordens hållbarhetsgränser som jag kallar det på svenska). Jag måste säga att jag vid flera tillfällen imponerades av den kunskap och det engagemang som barnen uppvisade, inte alla men ett flertal!
Sammanfattningsvis ett trevligt och lyckat evenemang tyckte vi nog alla i hjulet. Och tur med vädret hade vi också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar