tisdag 19 juni 2012

Åka kollektivt mellan Europa och Asien - för mindre än en tia!?


Jo, det är faktiskt sant! Igår gjorde jag det. Jag är nämligen just nu i Istanbul, där Väst möter Öst, där Europa möter Asien. Den fantastiska staden Istanbul (med historiska namn som Miklagård, Bysans, Konstantinopel) delas av Bosporen som förbinder Medelhavet och Svarta havet. Med en befolkning på närmare 14 miljoner (!) så behövs naturligtvis bra kollektivtrafik, och jag måste säga att jag är imponerad. Enligt rekommendationer så köpte jag ett Istanbulkart och laddade det med turkiska lira.


En lira är värd ca 4,50 kr. Kollektivtrafiken har enhetstaxa; Varje resa med ett transportmedel kostar 2 lira oavsett hur långt du åker. Du köper då i en automat en plast-jetong för att komma igenom spärren. Med Istanbulkart (med inbyggt mifare-chip?) får du rabatt och varje resa debiterar kortet 1,75 lira. De transportmedel som är tillgängliga på detta sätt är tåget mellan flygplatsen (åtminstone Atatürk) och city, tunnelbanan, spårvagnar, bussar, linbanor (bl a i Eyüp), bergbana (funicular, t ex Kabatas-Taksim) - och båtar som traffikerar både Bosporen och Gyllene hornet!
Och, som sagt, igår tog jag alltså båten från den europeiska sidan, från Kabatas, till Üsküdar på den asiatiska sidan. För mindre än 10 kr!

Och oavsett transportmedel så kan de utan tvekan mätas med den standard vi är vana vid i Stockholm. Kanske t o m att de överglänser våra. Och på båten kan man avnjuta en kopp turkiskt te under resan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar