torsdag 24 maj 2012

Skolvinster, partikongress, bearnaise och Studio Ett

Onsdag morgon läste jag med intresse på DN Debatt uppmaningen från bl a några partikollegor att MP måste backa från stöd för friskolor med vinstsyfte. Sedan ägnade jag mig under förmiddagen åt lite klinisk examination på Karolinska Universitetslaboratoriet innan jag skulle iväg till Jakobsberg för FoUU-möte på den Akademiska vårdcentralen. Eftersom det gäller att passa på när jag var i krokarna så lyckades jag bjuda sonen på en tidig middag. Av någon anledning så tog vi båda specialpizza med bearnaise. Perfekt uppladdning inför kvällens möte i produktionsstyrelsen tänkte jag.

Men, strax innan jag sätter tänderna i pizzan så ringer telefonen. "Det är från Studio Ett i P1" (?)

En slipad radioröst vill ha en kommentar om varför bl a jag skrivit på en intern partimotion om att skattepengar ska gå till skolans verksamhet och inte till skatteparadis. Och - naturligtvis varför vår syn på denna fråga skiljer sig från partiledningens. Jag försöker diplomatiskt svara att Miljöpartiet har högt i tak och att man får ha olika åsikt, samt att jag ser fram emot en bra debatt i denna fråga på partikongressen i Umeå under veckoslutet. Partistyrelsen har ju lagt ett eget förslag, en proposition, som innehåller snarlika formuleringar om begränsade vinstmöjligheter för framtida skol-huvudmän. Personligen tror jag att konstruktiva diskussioner i Umeå kommer bidra till ett steg framåt, i rätt riktning.
Torsdag kväll bär det av norröver, i ett chartrat tåg fyllt med miljöpartister!

2 kommentarer:

  1. Studio Ett, hoppsan! Kom du med i sändning?

    SvaraRadera
  2. Nej, inte jag, men ett par partikollegor under MP-kongressen.
    Kan avlyssnas bl a här:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5123100

    SvaraRadera